logologo

­čĄö Jak zmieni─ç z┼ée nawyki na dobre? ­čĄö Jak wyeliminowa─ç z┼ée nawyki i przeku─ç je w dobre praktyki?

Zastanawiasz się, jak wyeliminować złe nawyki, bo masz wrażenie, że od dłuższego czasu nic Ci nie wychodzi? Przeczytaj o naszych sprawdzonych sposobach!

Z┼ée nawyki to zmora dzisiejszych czas├│w nie tylko w obszarze ┼╝ywienia, ale r├│wnie┼╝ treningu. Je┼╝eli Ty te┼╝ nale┼╝ysz do grupy os├│b zmagaj─ůcych si─Ö ze z┼éymi nawykami i zastanawiasz si─Ö, jak je wyeliminowa─ç, przeczytaj nasz artyku┼é.

Jak wyeliminować złe nawyki i łatwo przekuć je w dobre praktyki

Od miesi─Öcy starasz si─Ö pozby─ç nadmiaru tkanki t┼éuszczowej. Chcesz zacz─ů─ç ┼╝y─ç zdrowiej i wprowadzi─ç regularne treningi do swojego planu dnia. Niestety brak wystarczaj─ůcej motywacji i ma┼ée ÔÇ×przeszkadzajkiÔÇŁ w postaci trudnych do pozbycia si─Ö z┼éych nawyk├│w ci─ůgle przeszkadzaj─ů Ci w osi─ůgni─Öciu upragnionego celu. Jak wyeliminowa─ç z┼ée nawyki i przeku─ç je w co┼Ť pozytywnego, co pomo┼╝e Ci zoptymalizowa─ç Twoje starania o zdrowsze i bardziej ┼Ťwiadome ┼╝ycie? W Strefie Przemian mamy na to patenty. Zapraszamy do przeczytania artyku┼éu, kt├│ry pomo┼╝e Ci pozby─ç si─Ö z┼éych przyzwyczaje┼ä raz na zawsze!

 

Źródło: EnvatoElements / Autor: twenty20photos

Jak wyeliminowa─ç z┼ée nawyki? Zdrowe podej┼Ťcie do odchudzania

Twoim jedynym celem jest zrzucenie zb─Ödnych kilogram├│w przed nadchodz─ůcym sezonem letnim? Zrobisz wszystko i wszelkim kosztem, aby wbi─ç si─Ö w str├│j k─ůpielowy kupiony specjalnie z my┼Ťl─ů o motywacji do osi─ůgni─Öcia tzw. ÔÇ×beach bodyÔÇŁ? Interesuje Ci─Ö tylko Tw├│j wygl─ůd? Zapomnij o takim podej┼Ťciu!

Po pierwsze tego typu sezonowe podej┼Ťcie do odchudzania powoduje, ┼╝e zdrowe nawyki maj─ů nik┼é─ů szans─Ö na to, ┼╝eby si─Ö wyrobi─ç. Gdy ju┼╝ osi─ůgniesz wymarzon─ů sylwetk─Ö, a Twoja torba podr├│┼╝na czeka tylko na zapakowanie do samochodu, zamiary dbania o zdrowe cia┼éo cz─Östo l─ůduj─ů w koszu. 

Podczas wakacji folgujesz sobie przy ka┼╝dym posi┼éku, codziennie zjadasz 2 porcje lod├│w, a ca┼éy dzie┼ä le┼╝ysz plackiem na pla┼╝y zamiast p├│j┼Ť─ç na spacer. Id─ůc t─ů drog─ů, po powrocie do domu s─ů raczej nik┼ée szanse, ┼╝e znajdziesz motywacj─Ö, aby kontynuowa─ç swoj─ů przygod─Ö ze zdrowym trybem ┼╝ycia. Napady g┼éodu emocjonalnego s─ů wr─Öcz nieuniknione, je┼Ťli cia┼éo przez wiele miesi─Öcy by┼éo na rygorystycznej diecie. Jak wyeliminowa─ç z┼ée nawyki, ale tak trwale?

Powiniene┼Ť zmieni─ç podej┼Ťcie, kt├│re do tej pory ogranicza┼éo si─Ö wy┼é─ůcznie do dbania o wygl─ůd. Motywacja kiedy┼Ť si─Ö ko┼äczy i tylko ma┼éymi kroczkami, kt├│re b─Ödziesz wprowadza─ç stopniowo w ┼╝ycie, jeste┼Ť w stanie utrzyma─ç zdrowe nawyki i przeku─ç je w codzienne rytua┼éy, kt├│re pomog─ů Ci utrzyma─ç zdrowie na lata. 

 

Znajdź sposób na przygotowywanie posiłków

Je┼╝eli szukasz sposob├│w na to, jak wyeliminowa─ç z┼ée nawyki ┼╝ywieniowe, a tak┼╝e pozby─ç si─Ö wielu dolegliwo┼Ťci ze strony uk┼éadu trawiennego, musisz przeanalizowa─ç to, w jaki spos├│b spo┼╝ywasz swoje posi┼éki. Je┼╝eli Twoj─ů g┼é├│wn─ů wym├│wk─ů jest szybki tryb ┼╝ycia, a wi─Ökszo┼Ť─ç posi┼ék├│w to przetworzone gotowce, nie dziw si─Ö, ┼╝e trudno o dobre samopoczucie. Jak temu zaradzi─ç?

Jest kilka opcji. Po pierwsze mo┼╝esz wygospodarowa─ç troch─Ö czasu na przygotowywanie posi┼ék├│w na ca┼éy tydzie┼ä. Zaplanuj sobie, ┼╝e w ka┼╝d─ů sobot─Ö robisz zakupy wed┼éug wcze┼Ťniej przygotowanej listy, a potem, np. kolejnego dnia, przyrz─ůdzasz posi┼éki i porcjujesz je na ca┼éy tydzie┼ä w skrz─Ötnie przygotowanych pude┼ékach. Jedzenie w takiej formie jest bardzo proste do zabrania nie tylko do pracy, ale r├│wnie┼╝ na piknik ze znajomymi.

Dla os├│b, kt├│re nie znosz─ů gotowania, istnieje r├│wnie┼╝ wygodniejsza opcja, czyli zam├│wienie sobie sta┼éego cateringu, kt├│ry raz dziennie b─Ödzie przywozi┼é wszystkie posi┼éki na kolejny dzie┼ä. Jedn─ů z najwi─Ökszych zalet takiego rozwi─ůzania jest to, ┼╝e z g├│ry mo┼╝esz zaplanowa─ç preferowan─ů liczb─Ö posi┼ék├│w oraz ich form─Ö. W ofertach catering├│w online jest du┼╝e spektrum ciekawych diet, w tym boxy ketogeniczne, boxy low carb, boxy bez laktozy czy bezglutenowe.

 

Źródło: EnvatoElements / Autor: bondarillia

 

Nie licz kalorii, jedz intuicyjnie

Liczenie kalorii nie ma najmniejszego sensu, poniewa┼╝ u wielu os├│b buduje niezdrow─ů relacj─Ö z jedzeniem. Je┼╝eli szukasz sposob├│w na to, jak wyeliminowa─ç niezdrowe nawyki, z pewno┼Ťci─ů zaprzestanie liczenia kalorii przy ka┼╝dym posi┼éku to jedno z rozwi─ůza┼ä.

Ca┼éy s─Ök polega na tym, aby s┼éucha─ç swojego cia┼éa i stawia─ç na produkty, kt├│re cechuje wysoka g─Östo┼Ť─ç jako┼Ťciowych makro i mikroelement├│w. Przetworzona ┼╝ywno┼Ť─ç powinna na sta┼ée znikn─ů─ç z Twojego menu. Zamiast tego staraj si─Ö, aby baz─ů ka┼╝dego Twojego posi┼éku by┼éy warzywa.

Je┼╝eli szukasz sposob├│w na to, jak zmieni─ç z┼ée nawyki, s┼éuchaj swojego cia┼éa r├│wnie┼╝ w kontek┼Ťcie uczucia syto┼Ťci. Jedz, gdy jeste┼Ť g┼éodny, a je┼╝eli zaspokoisz sw├│j g┼é├│d w po┼éowie posi┼éku, po prostu przesta┼ä je┼Ť─ç i nie dojadaj go na si┼é─Ö. 

Nie warto czeka─ç z zegarkiem w r─Öku na ka┼╝dy posi┼éek. Tradycyjne podej┼Ťcie do diety i spo┼╝ywanie 4-5 da┼ä dziennie cz─Östo obliguje osoby, kt├│re chc─ů zgubi─ç zb─Ödne kilogramy, do tego, aby nie opuszcza─ç ┼╝adnego z nich oraz je┼Ť─ç co okre┼Ťlon─ů liczb─Ö godzin. Taki system ┼╝ywieniowy nie pozwoli Ci uwolni─ç my┼Ťli stale kr─ů┼╝─ůcych wok├│┼é kolejnego posi┼éku.

Przemy┼Ťlany trening

Chodzenie na si┼éowni─Ö dla samego chodzenia nie ma najmniejszego sensu. Wiele os├│b stawia r├│wnie┼╝ na d┼éugie sesje cardio, kt├│re niestety nie przynosz─ů zbyt wielu rezultat├│w. A mo┼╝e nale┼╝ysz do grupy os├│b, kt├│re po prostu robi─ů zbyt przekombinowane treningi, zapominaj─ůc o tym, jak wa┼╝na jest sama technika?

Fundamentalnym elementem tego, jak zmieni─ç z┼ée nawyki w kontek┼Ťcie trening├│w jest dok┼éadna analiza Twoich oczekiwa┼ä. Nie sztuk─ů jest wykonanie 1,5-godzinnego treningu z minimalnymi efektami, sztuk─ů natomiast jest wykonanie kr├│tkiej sesji z maksymalnymi efektami.

To w┼éa┼Ťnie dlatego warto postawi─ç przede wszystkim na ─çwiczenia wielostawowe oraz zamieni─ç d┼éugie sesje cardio na trening si┼éowy, najlepiej z wolnym ci─Ö┼╝arem, kt├│ry b─Ödzie wymusza┼é dodatkow─ů prac─Ö mi─Ö┼Ťni g┼é─Öbokich. Nie wiesz, jak u┼éo┼╝y─ç dla siebie taki trening? Popro┼Ť o pomoc wykwalifikowanego trenera personalnego, kt├│ry dopasuje ─çwiczenia pod za┼éo┼╝ony przez Ciebie cel i nie tra─ç wi─Öcej czasu na wielogodzinne sesje na bie┼╝ni. S┼éuchaj swojego cia┼éa i zwracaj uwag─Ö, jakie ─çwiczenia na Ciebie dzia┼éaj─ů, a jakie mo┼╝esz sobie po prostu odpu┼Ťci─ç.

 

Źródło: EnvatoElements / Autor: nd3000

 

Post przerywany

Lata z┼éych nawyk├│w ┼╝ywieniowych doprowadzi┼éy Ci─Ö do powa┼╝nych problem├│w trawiennych? Spr├│buj postu przerywanego. Do jego najwi─Ökszych zalet nale┼╝─ů:

  • wyciszenie uk┼éadu trawiennego,
  • stabilizacja emocjonalna,
  • mo┼╝liwo┼Ť─ç dostosowania do w┼éasnych preferencji,
  • prostota wdro┼╝enia,
  • spalanie tkanki t┼éuszczowej.

W du┼╝ym skr├│cie zak┼éada on podzia┼é doby na okres, w kt├│rym spo┼╝ywasz posi┼éki i taki, w kt├│rym nie spo┼╝ywasz nic opr├│cz wody oraz kawy i herbaty, ale bez ┼╝adnych dodatk├│w. Dzi─Öki temu mo┼╝esz go ┼Ťwietnie dopasowa─ç do swoich preferencji i wolnego czasu w ci─ůgu dnia. Raz na jaki┼Ť czas mo┼╝esz r├│wnie┼╝ wykona─ç post trwaj─ůcy do 24 lub 48 godzin.

Naukowcy udowodnili, ┼╝e post przerywany ma bardzo korzystny wp┼éyw na Tw├│j organizm. Nie tylko redukuje liczb─Ö wolnych rodnik├│w w ciele, ale r├│wnie┼╝ usprawnia Tw├│j metabolizm i zwi─Öksza naturaln─ů produkcj─Ö hormonu wzrostu, kt├│ra z pewno┼Ťci─ů zainteresuje osoby d─ů┼╝─ůce do wymarzonej sylwetki. Podczas postu przerywanego nag┼ée wyrzuty glukozy do krwi nie maj─ů miejsca, dlatego dieta IF jest r├│wnie┼╝ polecana dla os├│b z cukrzyc─ů i insulinooporno┼Ťci─ů.

 

Dobór otoczenia i poukładanie sobie w głowie

Je┼╝eli Twoje ┼Ťrodowisko nie pozwala Ci na pozbycie si─Ö z┼éych nawyk├│w, musisz wypracowa─ç sobie pewne mechanizmy, kt├│re ochroni─ů Ci─Ö przed negatywnymi i demotywuj─ůcymi komentarzami Twoich bliskich. Chcesz zrzuci─ç kilka kilogram├│w lub zdrowiej je┼Ť─ç, ale rodzina Ci─Ö nie rozumie? Szybko ucinaj tematy zwi─ůzane z od┼╝ywianiem i nie pozwalaj si─Ö wci─ůga─ç w ja┼éowe dyskusje, kt├│re nigdy do niczego nie doprowadz─ů.

Dodatkowo nie kr─Öpuj si─Ö poprosi─ç o pomoc specjalist─Ö. Je┼Ťli cierpisz na jakiekolwiek zaburzenia od┼╝ywiania lub masz podejrzenie, ┼╝e Twoja relacja z jedzeniem jest nieprawid┼éowa, nie b├│j si─Ö szuka─ç pomocy u psychoterapeuty. Dop├│ki nie u┼éo┼╝ysz sobie pewnych warto┼Ťci w g┼éowie i nie zrozumiesz, ┼╝e Twoje ┼╝ycie nie powinno by─ç kontrolowane przez jedzenie, nie b─Ödziesz w stanie odpowiedzie─ç sobie na pytanie, jak wyeliminowa─ç z┼ée nawyki.

 

Źródło: EnvatoElements / Autor: Prostock-studio

 

Jak wyeliminowa─ç z┼ée nawyki? My w Strefie Przemian ju┼╝ to zrobili┼Ťmy!

Je┼╝eli szukasz skutecznych sposob├│w na to, jak wyeliminowa─ç z┼ée nawyki, jeste┼Ť w dobrym miejscu. W Strefie Przemian poradzimy sobie nie tylko ze z┼éymi nawykami ┼╝ywieniowymi, ale r├│wnie┼╝ ze wszystkimi innymi przyzwyczajeniami, kt├│re stoj─ů na Twojej drodze do upragnionej sylwetki.

Chcesz zasi─Ögn─ů─ç porady? A mo┼╝e chcia┼éby┼Ť, aby kto┼Ť otoczy┼é Ci─Ö specjalistyczn─ů opiek─ů? Zapraszamy do kontaktu pod adresem: kontakt@strefaprzemian.pl lub przez formularz kontaktowy. W Strefie Przemian pracuj─ů nie tylko dietetycy, ale r├│wnie┼╝ trenerzy personalni. Czekamy na Twoje pytania dotycz─ůce technik wykonywanych ─çwicze┼ä oraz indywidualnie uk┼éadanych trening├│w.

W poni┼╝szym filmiku Ania opowie Ci, jak zmieni─ç z┼ée nawyki na dobre praktyki, kt├│re codziennie b─Öd─ů przybli┼╝a─ç Ci─Ö o krok do zdrowia i dobrze funkcjonuj─ůcego cia┼éa:

https://www.youtube.com/watch?v=Ovw477AFWyw

Szukasz inspiruj─ůcych fit rozwi─ůza┼ä kulinarnych? Zapisz si─Ö do naszego newslettera. W zamian za subskrypcj─Ö otrzymasz od nas cotygodniow─ů gar┼Ť─ç przydatnych informacji dietetycznych, a tak┼╝e darmowy 7-dniowy jad┼éospis z wieloma opcjami low carb. Zapraszamy!


Zespół Strefa Przemian

Badania:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5572489/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4224222/

https://academic.oup.com/jn/article/141/1/148/4630595

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5639963/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6628875/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29372481/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22777332/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29446036/

Następne artykuły

To te┼╝ Ci─Ö mo┼╝e zainteresowa─ç, sprawd┼║!

Powi─ůzane produkty

Tutaj znajduj─ů si─Ö produkty, kt├│re mog─ů pasowa─ç do rzeczy, kt├│r─ů w┼éa┼Ťnie ogl─ůdasz. Stw├│rz sw├│j zestaw!

Pomogli┼Ťmy ju┼╝ tysi─ůcom os├│b.
Do┼é─ůcz do Strefy Przemian i zacznij swoj─ů metamorfoz─Ö!!