logologo

­čśŹ 6 korzy┼Ťci p┼éyn─ůcych z zastosowania postu przerywanego! ­čśŹ

S┼éysza┼ée┼Ť wiele dobrego na temat postu przerywanego, ale nadal zastanawiasz si─Ö, czy warto go wdro┼╝y─ç? Zapoznaj si─Ö z 6 korzy┼Ťciami p┼éyn─ůcymi z wprowadzenia diety IF, a na pewno przekonasz si─Ö do tego modelu ┼╝ywieniowego!

Post przerywany: ciesz si─Ö 6 korzy┼Ťciami, kt├│re z niego p┼éyn─ů

Masz ju┼╝ do┼Ť─ç internetowych diet, kt├│re nakazuj─ů spo┼╝ywanie 5-6 posi┼ék├│w w r├│wnych odst─Öpach czasu? Chcia┼éby┼Ť zmieni─ç co┼Ť w swoich dotychczasowych nawykach ┼╝ywieniowych, ale nie wiesz co zrobi─ç, ┼╝eby poczu─ç si─Ö lepiej? Post przerywany to odpowied┼║ na wi─Ökszo┼Ť─ç Twoich bol─ůczek ÔÇô nie do┼Ť─ç, ┼╝e w ┼éatwy spos├│b pozwala czerpa─ç rado┼Ť─ç z gubionych kilogram├│w, bez potrzeby nadmiernego ci─Öcia kalorii, to r├│wnie┼╝ niesie za sob─ů szereg zbawiennych korzy┼Ťci ÔÇô nie tylko dla cia┼éa, ale i dla umys┼éu!

post okresowy

Źródło: EnvatoElements / Autor: its_al_dente

 

Post przerywany: praktyczny model ┼╝ywieniowy

Szybkie tempo ┼╝ycia, nawa┼é obowi─ůzk├│w oraz brak czasu dla siebie cz─Östo skutecznie rujnuj─ů nasze plany na utrat─Ö wagi oraz zdrowszy tryb ┼╝ycia. Zastanawiasz si─Ö, jak znale┼║─ç d┼éu┼╝sz─ů chwil─Ö na przygotowanie 5 zr├│┼╝nicowanych posi┼ék├│w, w kt├│rych nie wieje nud─ů i kt├│re przynios─ů zdrowotne korzy┼Ťci dla Twojego organizmu? Post przerywany to odpowied┼║ na Twoje problemy.

Dieta IF b─Ödzie idealnym rozwi─ůzaniem dla os├│b, kt├│re lubi─ů praktyczne podej┼Ťcie do ┼╝ycia. Jest to ┼Ťwietna opcja, aby zmniejszy─ç liczb─Ö spo┼╝ywanych posi┼ék├│w w ci─ůgu dnia i dostosowa─ç czas jedzenia do Twoich preferencji. Jak to mo┼╝liwe i na czym polega ten model ┼╝ywieniowy?

To bardzo proste. Post przerywany dzieli dobę na czas, kiedy spożywa się kalorie w postaci jedzenia oraz czas, gdy nie jemy. Ten pierwszy okres jest zazwyczaj o wiele krótszy, co ma miejsce na przykład podczas diety 16/8, w której okno postu trwa 16 godzin, a okno spożywania kalorii 8 godzin.

Wdro┼╝enie takiego modelu ┼╝ywieniowego to nie tylko praktyczne rozwi─ůzanie problemu przygotowywania posi┼ék├│w, ale r├│wnie┼╝ spos├│b na popraw─Ö samopoczucia, dzi─Öki wielu korzy┼Ťciom, kt├│re post okresowy gwarantuje.

 

6 korzy┼Ťci p┼éyn─ůcych z diety IF

 

1.     Post przerywany trzyma emocje w ryzach

Pomimo uciekania si─Ö do internetowych diet cud, bardzo cz─Östo czujesz si─Ö wci─ů┼╝ g┼éodny i po prostu nie mo┼╝esz powstrzyma─ç si─Ö przed spo┼╝ywaniem niekontrolowanych ilo┼Ťci jedzenia? Czy taki wilczy apetyt napada Ci─Ö mi─Ödzy 18:00 a 22:00, a wtedy nikt nie mo┼╝e zatrzyma─ç Ci─Ö przed poch┼éoni─Öciem po┼éowy lod├│wki? Sk─ůd my to znamy!

Takie kompulsywne napady g┼éodu s─ů bardzo cz─Östo jak samonap─Ödzaj─ůca si─Ö machina. Jednego dnia jeste┼Ť w stanie zje┼Ť─ç dodatkowy posi┼éek lub 2 tabliczki czekolady na raz, a drugiego czujesz wyrzuty sumienia, ┼╝e pozwoli┼ée┼Ť sobie na takie z┼éamanie ┼╝elaznej diety. Jeste┼Ť smutny i przygn─Öbiony, ale czujesz, ┼╝e pomo┼╝e Ci tylko co┼Ť s┼éodkiego? W┼éa┼Ťnie taki g┼é├│d emocjonalny to gw├│┼║d┼║ do trumny w temacie Twojego zrzucania wagi.

Nie martw si─Ö, my mamy na to spos├│b. Post przerywany to idealne rozwi─ůzanie, aby uspokoi─ç rozchwiany uk┼éad nerwowy, kt├│ry doprowadza Ci─Ö do hu┼Ťtawki nastroj├│w, cz─Östo ko┼äcz─ůcej si─Ö kompulsywnym jedzeniem. Po pocz─ůtkowej adaptacji ÔÇô trwaj─ůcej zazwyczaj 3-4 tygodnie ÔÇô coraz mniej odczuwasz napady niekontrolowanego g┼éodu, a ukojone nerwy i uk┼éad hormonalny raczej nie b─Öd─ů wymaga┼éy si─Ögania po nieprzemy┼Ťlane przek─ůski. Oczywi┼Ťcie nale┼╝y pami─Öta─ç o jako┼Ťci posi┼ék├│w, kt├│re s─ů przyjmowane podczas okna ┼╝ywieniowego. Musz─ů one by─ç pe┼éne mikroelement├│w oraz pe┼énowarto┼Ťciowych kalorii.

 

post przerywany ile si─Ö chudnie

Źródło: EnvatoElements / Autor: seventyfourimages

 

2.     Wi─Öcej czasu dla siebie

Masz ju┼╝ dosy─ç skomplikowanych jad┼éospis├│w, kt├│re podkre┼Ťlaj─ů, ┼╝e aby wytrzyma─ç na docelowej diecie, nale┼╝y trzyma─ç si─Ö zr├│┼╝nicowanych potraw, kt├│re nie znudz─ů Ci si─Ö po tygodniu? Mo┼╝e i to jest jakie┼Ť wyj┼Ťcie z sytuacji, ale z pewno┼Ťci─ů przygotowanie 5-6 r├│┼╝norodnych posi┼ék├│w na ka┼╝dy dzie┼ä tygodnia to nie lada wyzwanie, poch┼éaniaj─ůce cenny czas.

Dieta IF nie tylko obiecuje szybkie i trwa┼ée efekty, poniewa┼╝ nie jest klasyczn─ů diet─ů, a bardzo praktycznym modelem od┼╝ywiania, ale r├│wnie┼╝ gwarantuje du┼╝─ů oszcz─Ödno┼Ť─ç czasu. Co wi─Öcej, w obj─Öto┼Ťci zaledwie 2-3 posi┼ék├│w mo┼╝esz bardzo ┼éatwo dostarczy─ç swojemu organizmowi niezb─Ödnych makro i mikrosk┼éadnik├│w na po┼Ťcie okresowym.

Je┼╝eli chcesz skr├│ci─ç czas przygotowywania posi┼ék├│w do minimum, mo┼╝esz przyrz─ůdzi─ç nawet 1 danie, kt├│re potem podzielisz na 2 porcje. Takie podej┼Ťcie do gotowania to nie tylko oszcz─Ödno┼Ť─ç czasu podczas pichcenia, ale r├│wnie┼╝ podczas robienia zakup├│w. Pami─Ötaj tylko, aby Twoje posi┼éki w diecie IF oparte by┼éy na pe┼énowarto┼Ťciowych produktach, a nie na pustych kaloriach!

 

3.     Dieta IF kluczem do m┼éodo┼Ťci

Zdziwiony tym stwierdzeniem? Ha, mamy jeszcze kilka as├│w w naszym r─Ökawie, je┼╝eli chodzi o post przerywany. Dok┼éadnie tak! Dieta IF to nie tylko wspania┼éy spos├│b na cieszenie si─Ö trwa┼éymi efektami w obszarze Twojego zdrowia, ale r├│wnie┼╝ w temacie wygl─ůdu zewn─Ötrznego.

Reakcje chemiczne, kt├│re maj─ů miejsce w organizmie podczas stosowania postu okresowego maj─ů zbawienny wp┼éyw na starzenie. A konkretnie, spowalniaj─ů je. Okno postu wspomaga regeneracj─Ö sk├│ry, dzi─Öki czemu d┼éu┼╝ej czujesz si─Ö i wygl─ůdasz m┼éodziej.

Wiele bada┼ä dowodzi, ┼╝e post przerywany ma du┼╝y wp┼éyw na spowolnienie proces├│w degradacji i przyspieszenie proces├│w naprawy Twojego materia┼éu genetycznego. W rezultacie Twoja metryczka w dowodzie nigdy nie odda tego, na ile si─Ö czujesz oraz na ile wygl─ůdasz.

 

dieta IF efekty

Źródło: EnvatoElements / Autor: Prostock-studio

 

4.     Znikaj─ůca tkanka t┼éuszczowa

Model ┼╝ywieniowy oparty na po┼Ťcie przerywanym to bardzo skuteczny spos├│b schodzenia z wagi, bez potrzeby przechodzenia na restrykcyjne deficyty kaloryczne. Je┼╝eli zastanawiasz si─Ö, jak to mo┼╝liwe, czytaj dalej!

Skuteczno┼Ť─ç diety IF polega na tym, ┼╝e przyzwyczajasz cia┼éo, aby czerpa┼éo energi─Ö z zapas├│w energetycznych, kt├│re zgromadzone s─ů w Twojej tkance t┼éuszczowej. Proces ten ma miejsce podczas okna postu, w kt├│rym dozwolone jest tylko spo┼╝ywanie wody oraz nies┼éodzonej herbaty i kawy (tak, zapomnij r├│wnie┼╝ o mleku!).

W przeciwie┼ästwie do popularnych diet, Twoje cia┼éo nie ma ci─ůg┼éego dost─Öpu do ┼║r├│de┼é energii, kt├│re s─ů mu podawane w postaci regularnych posi┼ék├│w. Podczas postu okresowego cia┼éo efektywnie pozbywa si─Ö niechcianych przez Ciebie oponek, zamieniaj─ůc je na paliwo wykorzystywane na bie┼╝─ůce zapotrzebowanie energetyczne Twojego organizmu.

 

5.     Post przerywany: chwila wytchnienia dla uk┼éadu trawiennego

B─Öd─ůc na klasycznej diecie, ca┼éy czas zapewniasz swojemu uk┼éadowi trawiennemu bod┼║ce w postaci cz─Östo spo┼╝ywanych produkt├│w spo┼╝ywczych. A teraz pomy┼Ťl, ile razy dziennie czujesz si─Ö oci─Ö┼╝a┼éy i borykasz si─Ö z uczuciem pe┼éno┼Ťci oraz wzd─Ötym brzuchem?

Okazuje si─Ö, ┼╝e taki stan rzeczy mo┼╝e by─ç bezpo┼Ťrednio spowodowany tym, ┼╝e Tw├│j organizm tak naprawd─Ö, nie ma kiedy odpocz─ů─ç od jedzenia. Zamiast m├│c w spokoju upora─ç si─Ö ze wzd─Öciem, musi zajmowa─ç si─Ö trawieniem kolejnych porcji, kt├│re tylko zaogniaj─ů Tw├│j problem. We┼║ pod uwag─Ö, ┼╝e ludzkie jelito ma a┼╝, a mo┼╝e w tym przypadku tylko 7 metr├│w.

Okno postu, kt├│rym mo┼╝esz cieszy─ç si─Ö podczas diety IF, to idealny czas, w kt├│rym Tw├│j uk┼éad pokarmowy mo┼╝e z┼éapa─ç oddech od ci─ůg┼éego zaanga┼╝owania w proces trawienia. Podczas g┼éod├│wki ┼╝o┼é─ůdek, w─ůtroba, trzustka i jelita maj─ů du┼╝o czasu na regeneracj─Ö. Dlatego je┼╝eli borykasz si─Ö z problemami trawiennymi, mo┼╝e warto zastanowi─ç si─Ö nad postem przerywanym?

 

6.     Oszcz─Ödno┼Ť─ç nie tylko czasu, ale i pieni─Ödzy

Cz─Östo wprowadzenie do swoich nawyk├│w postu przerywanego to nie tylko wi─Öcej czasu na w┼éasne przyjemno┼Ťci i skr├│cenie tego po┼Ťwi─Öcanego na przygotowywanie da┼ä. Dieta IF to tak┼╝e ┼Ťwietny spos├│b, aby wyda─ç mniej pieni─Ödzy na jedzenie.

Maj─ůc do dyspozycji 2-3 posi┼éki w ci─ůgu dnia, zamiast 5-6, jeste┼Ť ograniczony obj─Öto┼Ťci─ů produkt├│w, kt├│re chcesz spo┼╝y─ç. Dzi─Öki temu puste kalorie musz─ů zosta─ç zamienione na pokarmy, kt├│re s─ů jak najbardziej bogate w mikroelementy, witaminy i sk┼éadniki potrzebne do dobrego funkcjonowania organizmu.

Ponadto ka┼╝dy posi┼éek w okresowym po┼Ťcie powinien by─ç skomponowany w taki spos├│b, aby co najmniej 50% ca┼éego dania stanowi┼éy warzywa, kt├│re wychodz─ů znacznie taniej obj─Öto┼Ťciowo w por├│wnaniu do wysoce przetworzonych produkt├│w.

Post okresowy: jeszcze wi─Öcej korzy┼Ťci ze Stref─ů Przemian

Je┼╝eli podoba Ci si─Ö nasz post dotycz─ůcy 6 korzy┼Ťci p┼éyn─ůcych z diety IF, ale Twoja g┼éowa nadal wype┼éniona jest setk─ů pyta┼ä i w─ůtpliwo┼Ťci, Strefa Przemian ch─Ötnie rozwieje wszystkie z nich. Dodatkowo mo┼╝esz obejrze─ç przygotowany przez nas materia┼é filmowy, kt├│ry w prosty spos├│b przedstawia powy┼╝sze wskaz├│wki:

https://youtu.be/v8B6yhxI6pg

Je┼Ťli nadal czujesz niedosyt dotycz─ůcy postu okresowego i chcia┼éby┼Ť zobaczy─ç efekty po miesi─ůcu od wdro┼╝enia nowego modelu ┼╝ywieniowego, mo┼╝esz r├│wnie┼╝ zaopatrzy─ç si─Ö w nasz e-book ÔÇ×Post Przerywany!ÔÇŁ, kt├│ry jeszcze bardziej rozwija temat korzy┼Ťci diety IF. Jeste┼Ť zainteresowany diet─ů 16/8, ale nie wiesz jak u┼éo┼╝y─ç swoje posi┼éki? Nic prostszego, zapisz si─Ö do naszego newslettera, a my wy┼Ťlemy Ci przyk┼éadowe menu na pe┼éne 7 dni ÔÇô bez ┼╝adnych dodatkowych op┼éat. Zapraszamy r├│wnie┼╝ do kontaktu pod adresem: kontakt@strefaprzemian.pl.

Zespół Strefa Przemian

 

Badania:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4224222/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5572489/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6314618/

https://academic.oup.com/jn/article/141/1/148/4630595

Następne artykuły

To te┼╝ Ci─Ö mo┼╝e zainteresowa─ç, sprawd┼║!

Pomogli┼Ťmy ju┼╝ tysi─ůcom os├│b.
Do┼é─ůcz do Strefy Przemian i zacznij swoj─ů metamorfoz─Ö!!