logologo

Post przerywany – pytania i odpowiedzi (cz. 1)

Strefa Przemian odpowiada na najczęściej zadawane pytania na temat postu przerywanego.

Zastanawiasz się nad zastosowaniem postu przerywanego, ale w Twojej głowie wciąż kłębi się wiele pytań? To właśnie z myślą o Tobie przygotowaliśmy listę odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania!

Post przerywany – pytania i odpowiedzi (cz. 1)

 

Czy w trakcie postu można pić kawę i herbatę? Czy kawa z mlekiem przerywa post? Czy post przerywany wpływa na jakość snu? Jak często można stosować dietę if? – to tylko kilka z wielu pytań, jakie padają z ust naszych podopiecznych. Aby rozwiać wszystkie Wasze wątpliwości, przygotowaliśmy zestaw artykułów z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania na temat postu przerywanego. Założenia diety if przypadły Wam do gustu, ale wciąż zastanawiacie się, czy warto wdrożyć je w życie? Mamy nadzieję, że poniższy artykuł rozwieje wszystkie Wasze wątpliwości. Zapraszamy do lektury!

 

Źródło: EnvatoElements / Autor: AtlasComposer

Najczęściej zadawane pytania na temat diety if i nie tylko!

 

1. Czy warto stosować post przerywany przy stanie zapalnym żołądka?

Nie powinno stosować się postu okresowego przy stanie zapalnym żołądka. Najpierw należy stan zapalny wyleczyć. Pamiętajmy, że główną przyczyną zapalenia jest nadmierny stres i chemia w jedzeniu – w pierwszej kolejności warto wyeliminować złe nawyki, a dopiero później rozpocząć adaptację do postu przerywanego.

 

2. Czy okno żywieniowe trwające do 16:00 lub 20:00 ma wpływ na jakość snu?

W tym przypadku najważniejszą rolę odgrywa nie czas, a rodzaj spożywanego pokarmu. Niektóre badania sugerują, że najlepszą opcją jest kolacja oparta na węglowodanach – wpływają one na poziom melatoniny, czyli w konsekwencji zapewniają lepszy sen.

 

3. Czy w trakcie postu można pić kefir lub maślankę?

Każda kaloria – również ta z kefiru i maślanki – przerywa post. Jeśli zależy Ci na jak najlepszych efektach, postaraj się tych kalorii nie przyjmować.

 

4. Czy w trakcie postu można pić kawę lub herbatę?

W oknie postu dozwolona jest niesłodzona kawa i herbata.

 

5. Czy warto stosować post przerywany lub jakąkolwiek dietę w przypadku nadmiaru estrogenu w organizmie?

Zdecydowanie tak. Na poziom estrogenu w organizmie mogą wpływać różne czynniki, ale warto najpierw zmienić swoje nawyki żywieniowe, a następnie wprowadzić dietę if.

 

6. Czy słodziki i woda z sokiem z cytryny przerywają post?

Post może zostać przerwany przez wyrzut insuliny, a słodziki i woda z sokiem z cytryny mogą tę insulinę minimalnie podnosić. W rzeczywistości nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak zareaguje nasz organizm, dlatego warto całkowicie unikać powyższych produktów.

 

7. Czy dozwolone jest stosowanie różnych rodzajów postu przerywanego? Raz diety 16/8, a innym razem 14/10?

Post okresowy może być spontaniczny. Błędem jest narzucanie sobie sztywnych ram czasowych. Zaplanowałeś 20-godzinne okno postu, ale już po 14 godzinach czujesz głód? Jak najbardziej możesz go zaspokoić. Minęło 20 godzin, a Ty wciąż nie odczuwasz głodu? Nie zmuszaj się do posiłku. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że jednego dnia przyjmiesz 3000 kcal, a innego 1000 kcal i jest to jak najbardziej ok. Warto modyfikować czas trwania okna żywieniowego i dostosować je do swojego trybu życia.

8. Czy to, że jednego dnia jemy w godzinach 12:00-16:00, a drugiego 16:00-20:00 ma jakieś znaczenie?

Post przerywany może i powinien być spontaniczny i elastyczny – posiłek spożywamy wtedy, kiedy jesteśmy głodni. To nie zegarek powinien decydować o porze naszego posiłku, a organizm, który wysyła nam odpowiednie sygnały.

 

9. Czy kawa z mlekiem na poście to posiłek?

Tak, ponieważ mleko zawiera kalorie.

kawa z mlekiem

Źródło: EnvatoElements / Autor: ckstockphoto

 

10. Czy post przerywany może skutkować efektem jo-jo?

Efekt jo-jo wynika zazwyczaj z powrotu do starych nawyków. To od Ciebie zależy, czy kilogramy do Ciebie wrócą, czy nie. Jeżeli cały czas przestrzegasz założeń postu okresowego, efekt jo-jo absolutnie Ci nie grozi.

 

11. Czy to normalne, że przez miesiąc schudłem 5 kg, a następnie moja waga zatrzymała się w miejscu na kilka tygodni?

Jest to jak najbardziej normalne. Proces odchudzania nie wiąże się ze stałym spadkiem wagi – raz zrzucimy 3 kg w 2 tygodnie, a innym razem 1 kg w 2 miesiące. Nie ma w tym absolutnie nic dziwnego. Pamiętaj, że Twój organizm musi zaadaptować się do każdej nowej sytuacji. Na Twoją wagę składają się mięśnie, tkanka tłuszczowa, woda, treść jelitowa oraz zawartość żołądka. Staraj się ważyć raz w miesiącu – jeżeli przez 2 miesiące nie widzisz żadnych efektów, prawdopodobnie trzeba zmodyfikować Twoją dietę lub trening. Oczekujesz lepszych efektów? Dawaj z siebie więcej!

 

12. Czy w trakcie postu można zażywać suplementy popijane tylko wodą?

Wszystko zależy od rodzaju suplementów. Jeżeli są to suplementy, które dostarczają kalorii, będą one przerywać post. Nie ma natomiast przeciwwskazań do przyjmowania samych witamin.

 

13. Jak często można stosować dietę if?

Dieta if może być stosowana bez przerwy.

 

14. Czy można spożywać alkohol na poście okresowym?

Nie zaleca się spożywania alkoholu na poście okresowym – ten również zawiera kalorie i będzie przerywał post.

 

15. Czy jeżeli jednego dnia przyjmuję posiłki w godzinach 12:00-20:00, to następnego dnia mogę zmienić czas trwania okna żywieniowego na przedział 9:00-17:00 ?

Jak najbardziej – na poście przerywanym możesz dostosować czas trwania okna żywieniowego do własnych potrzeb.

 

16. Czy na diecie 16/8 dwa posiłki są wystarczające?

Wszystko zależy od tego, co jesz. Jeżeli zjesz dwie pizze, to na dłuższą metę nie dostarczysz swojemu organizmowi odpowiednich wartości odżywczych. Jeżeli natomiast spożywasz odżywcze posiłki, będą one jak najbardziej wystarczające. Czujesz, że dwa posiłki to dla Ciebie za mało? Warto zatem jeść trzy razy dziennie.

 

17. Czy picie kawy na czczo bez cukru i mleka szkodzi?

Jeżeli nie zmagasz się z dolegliwościami żołądkowymi, taka kawa nie powinna Ci zaszkodzić.

 

18. Przez ostatni tydzień przestałam stosować dietę 16/8 i chudnę – jak to możliwe?

Wiele zależy od tego, jak odżywiałaś się wcześniej i jak odżywiasz się teraz. Możliwe, że post okresowy w jakimś stopniu rozkręcił Twój metabolizm i sprawił, że Twój organizm czerpie energię z tkanki tłuszczowej.

 

 

Źródło: EnvatoElements / Autor: AtlasComposer

 

[Alt: dieta if – waga łazienkowa na żółto-różowym tle]

 

19. Jak rozpocząć racjonalne odżywianie i jaką dietę wybrać?

Jedną z polecanych opcji jest zastosowanie diety niskowęglowodanowej, a następnie wprowadzenie postu przerywanego. Świetnym rozwiązaniem będzie również dieta ketogeniczna.

 

20. Jakie są przyczyny wzdętego brzucha na poście okresowym?

Post okresowy to optymalizacja diety i podział czasu. Największe znaczenie ma to, co spożywasz – wzdęty brzuch wynika prawdopodobnie z nieodpowiednio dobranych pokarmów. Mogą to być produkty, które fermentują w Twoim żołądku i jelitach. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w jednym z artykułów na naszym blogu.

 

21. Czy mogę wykonać trening o 5:30, jeśli moje okno żywieniowe trwa od 11:00 do 18:00?

Tak, jak najbardziej możesz wykonać trening o 5:30.

 

22. Kiedy dokładnie wykonać trening, jeśli przy Hashimoto zaleca się poranne ćwiczenia?

Najlepiej jest ćwiczyć rano, ale jeśli wykonasz trening około 17:00-18:00, a chodzisz spać o 22:00-23:00, nie będzie to stanowiło żadnego problemu. Wiele zależy od intensywności ćwiczeń – jeśli wieczorem wykonasz intensywny trening interwałowy, mogą pojawić się trudności z zaśnięciem. Jeżeli zmagasz się z Hashimoto, najlepiej jest wykonać trening jak najwcześniej.

 

23. Co z BCAA i kreatyną, jeśli ćwiczę rano na czczo?

Jeśli nie jesteś sportowcem, BCAA jest zbędnym suplementem. Jeśli trenujesz w odpowiedni sposób i dobrze się odżywiasz, nie powinieneś obawiać się katabolizmu. Kreatyna natomiast może zwiększać siłę, co w rezultacie będzie skutkowało lepszymi efektami treningowymi.

 

Przejdź na post przerywany pod czujnym okiem Strefy Przemian!

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na pytanie, które wciąż Cię nurtuje? Założenia postu przerywanego nadal wydają Ci się zbyt trudne do wdrożenia w życie? Strefa Przemian rozwieje wszystkie Twoje wątpliwości! Zachęcamy Cię do śledzenia naszego bloga oraz zapoznania się z naszym materiałem filmowym, w którym odpowiadamy na kilkadziesiąt pytań dotyczących diety if:

 

https://youtu.be/iKqENma_UVw

 

Wiele cennych informacji na temat diety 16/8 znajdziesz w naszym e-booku oraz na naszej grupie na Facebooku: Pomagamy w odchudzaniu – bez hejtu i kompleksów. Jeśli chcesz bezpłatnie przetestować 7-dniowy jadłospis, nie zapomnij zapisać się do newslettera na dole strony. Czekamy na Ciebie z niecierpliwością!

 

Zespół Strefa Przemian

 

Badania:

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4224222/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3945587/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6213862/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5572489/

https://academic.oup.com/jn/article/141/1/148/4630595

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6628875/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27695291/

https://academic.oup.com/jn/advance-article/doi/10.1093/jn/nxaa350/6020167?fbclid=IwAR2TArslo_Hlhi1l6Q4Egb8AP_xCQG9f5Ja3b89qWuTs7azxpMKFFIGzKQg

 

 

 

Pomogliśmy już tysiącom osób.
Dołącz do Strefy Przemian i zacznij swoją metamorfozę!!