logologo

Chcesz postawić na zdrowe nawyki? Czego nie jeść na śniadanie – 5 potraw, które nie pomogą Ci schudnąć!

Szukasz sposobów, które zoptymalizują Twoje starania o wymarzoną sylwetkę? Wydaje Ci się, że śniadania, które jesz to zdrowy dodatek do Twojej diety? Strefa Przemian podpowiada, czego nie jeść na śniadanie – 5 przykładów dań, które nie są najzdrowszymi śniadaniami.

Czego nie jeść na śniadanie? 5 przykładów (nie)zdrowych śniadań, których warto unikać

Pierwszy posiłek dnia to bardzo ważny element Twojego dziennego jadłospisu. Dlatego warto zadbać o to, aby nie tylko był smaczny, ale również pełen zdrowych makro i mikroelementów. Co powinno wchodzić w skład zdrowego śniadania i czego nie jeść na śniadanie, żeby zoptymalizować swoje starania o wymarzoną sylwetkę? Jogurt z dodatkami, kanapki, owsianka czy soki owocowe na wzmocnienie odporności to bardzo popularne opcje śniadaniowe – czy na pewno to najzdrowsze śniadania i dobra droga to utraty uporczywej tkanki tłuszczowej? Strefa Przemian odpowiada!

 

Zdrowe śniadanie

Źródło: EnvatoElements / Autor: klenova

 

Zdrowe śniadanie kluczem do sukcesu

Należysz do grupy osób, które nigdy nie omijają śniadania, za to walczysz o lepsze samopoczucie i smukłą sylwetkę, ale idzie Ci to bardzo opornie? Warto zastanowić się, jakie produkty wkładasz na swój talerz o poranku, bo właśnie tutaj może znajdować się sprawca Twojego problemu.

Co jeść na śniadanie, żeby schudnąć i zoptymalizować efekty swojej diety? Na pewno do głowy przyszły Ci klasyczne przykłady popularnych śniadań, czyli dietetyczna owsianka na wodzie, kanapka z szynką i plasterkiem ogórka lub pomidora oraz jogurt gęsto zaprawiony zdrowymi owocami. Czy na pewno warto kurczowo trzymać się klasyki – czego nie jeść na śniadanie, żeby czuć się zdrowo?

 

Czego nie jeść na śniadanie? 5 (nie)zdrowych śniadań.

1. Słodzone soki owocowe

Wiele osób w pewien sposób rezygnuje z pełnowartościowego zdrowego śniadania, zastępując je sokami owocowymi, na przykład sokiem pomarańczowym. Ty również należysz do tej grupy? Jeżeli wydaje Ci się, że taki sok pomarańczowy to idealne źródło witaminy C oraz świetna opcja na oczyszczenie organizmu, mamy dla Ciebie złą wiadomość.

Kryje się za tym prosta matematyka. W 100 ml soku pomarańczowego znajduje się około 25 mg witaminy C oraz 10-11 g cukru. Przy założeniu, że na Twoje pozornie zdrowe śniadanie składa się ok. 200-300 ml takiego soku, łatwo obliczyć, że w Twojej porcji znajdziesz 75 mg witaminy C i aż 30-45 g cukru. Imponujący wynik, prawda? Nie do końca.

Po pierwsze o wiele większą dawkę witaminy C dostarczyłbyś swojemu organizmowi, gdybyś spożył średniej wielkości paprykę, która jest bogata w aż 300 mg tego składnika. Po drugie niewielka szklanka słodzonego soku to tak naprawdę wielka bomba kaloryczna i raczej nie najzdrowsze śniadanie.

Niestety sok owocowy nie rozwiązuje problemu, ponieważ nadal jest to źródło takich samych cukrów. Oczywiście organizm łatwo poradzi sobie z dawką 10-15 g cukrów prostych i szybko zmetabolizuje je na bieżąco, ale 30 gr cukru daje duże prawdopodobieństwo, że odłoży się on w postaci tkanki tłuszczowej. Jak to możliwe?

W grę wchodzi insulina, która musi obniżyć poziom cukru we krwi do bezpiecznego poziomu dla Twojego organizmu.Nadmiar jest odprowadzany do mięśni – w przypadku osób, które są bardzo aktywne – lub do tkanki tłuszczowej, w przypadku osób mało aktywnych. A Ty, do której grupy należysz?

Pomysł na śniadanie

Źródło: EnvatoElements / Autor: Nadianb

 

2. Jogurt naturalny z dodatkiem owoców

Nie dość, że proste, to jeszcze bardzo smaczne danie! Owszem to wszystko prawda, ale warto również pamiętać o tym, że w jogurcie kryje się bardzo dużo węglowodanów prostych, a jeżeli na domiar złego wybierzesz jogurt smakowy, to skazujesz się na spożycie pustych kalorii, tym samym pozbawiając się cennych mikroskładników. A co, jeśli dodam do jogurtu owoce – zapytasz?

Niestety to pogarsza sytuację jeszcze bardziej. Jak wspominaliśmy w poprzedniej części artykułu, cukier prosty to nadal cukier prosty, a owoce pełne są fruktozy.

Co gorsza, danie, które oparte jest na takich węglowodanach nie należy do najzdrowszych śniadań. Problem sprowadza się do tego, że taki posiłek strawi się w bardzo krótkim czasie, a Twój organizm będzie domagał się kolejnego, aby zaspokoić głód. Rośnie również prawdopodobieństwo, że szybki atak głodu sprawi, że ponownie sięgniesz po coś, co jest szybkie do przygotowania – na przykład po kolejną porcję jogurtu naturalnego.

 

3. Klasyczna kanapka – przepis na najzdrowsze śniadanie?

Jakie zestawy kanapkowe przychodzą Ci na myśl, kiedy pomyślisz o takiej opcji śniadaniowej? Czy jest to może biała bułka, cienka warstwa masła, 2 plasterki szynki i 1 plasterek pomidora lub ogórka? A może opcja dla łasuchów – kanapka z dżemem?

Oba te przykłady nie należą do najzdrowszych śniadań, w szczególności jeżeli zależy Ci na utracie wagi. Co jeść na śniadanie, żeby schudnąć? Na pewno warto zrezygnować z klasycznych kanapek.

Zostawiają one bardzo małe pole do popisu, jeżeli chodzi o zawartość bogatych w mikroelementy warzyw, a do tego stawiają na taktykę „zapchaj się”, która co prawda zabija głód, ale na krótko, opierając się na pustych kaloriach. Jedzenie nie jest po to, żeby się zapchać, a po to, aby dostarczyć Twojemu ciału cenną energię.

Jeżeli lubisz jeść kanapki na słodko, sytuacja jest jeszcze gorsza. Nie jesteś fanem śniadań, a dżem poprawia Ci humor, więc uznałeś to za formę kompromisu? Nie tędy droga. Poprawisz sobie humor na kilka chwil, a długofalowo skarzesz swój organizm na codzienny wysoki poziom cukru we krwi, który tylko obróci się przeciwko Tobie i skutecznie spowolni Twoje starania o wymarzoną sylwetkę.

 

Co jeść na śniadanie?

Źródło: EnvatoElements / Autor: CorinaDanielaObertas

 

4. Owsianka

Dobrze – jogurt i owoce, sok owocowy i kanapki wyeliminowane, a co z dietetyczną owsianką na wodzie? Oczywiście dobrym pomysłem jest pozbycie się ze śniadania cukrów prostych, ale jedząc owsiankę na wodzie, tak naprawdę dostarczasz swojemu ciału tylko porcję błonnika.

Taka strategia nie jest długofalowo ani wyborem dobrym, ani odżywczym. Jeszcze gorszą opcją jest wzbogacenie takiej owsianki o popularne dodatki, takie jak mleko czy suszona żurawina. Myślałeś, że te produkty to strzał w dziesiątkę? Musimy Cię zmartwić.

Mleko zawiera w sobie cukier, który również spowoduje wcześniej opisany wyrzut insuliny, a suszona żurawina jest bardzo często dosładzana. Czy to jest przykład zdrowego śniadania? Jak już pewnie wiesz, takie połączenie będzie dawało Ci sytość na maksymalnie 2-3 godziny, ponieważ cukry proste zostaną szybko zmetabolizowane przez Twój organizm.

 

5. Słodka przekąska

Uśmiechasz się na samą myśl o słodkiej przekąsce, która mogłaby zastąpić poranny posiłek? Rozumiemy, bo kto nie lubi drożdżówek, pączków czy smacznych jagodzianek? Ale czy chwila słodkiej rozkoszy, dającej uciechę na 5 minut, warta jest poświęcenia własnego zdrowia?

Spośród wszystkich wymienionych propozycji w temacie: czego nie jeść na śniadanie, słodkie przekąski są najgorszym możliwym wyborem, jeżeli chodzi o utratę wagi. Dlaczego?

Nie dość, że takie smakowitości oparte są w dużej mierze na węglowodanach prostych, to zawierają tłuszcze. Takie połączenie to dosłowny strzał w kolano w Twoich staraniach o upragnioną sylwetkę i z pewnością nie znajduje się w menu zdrowych śniadań.

Dawka węglowodanów prostych skutecznie podniesie poziom cukru we krwi, a szybki wyrzut insuliny zamieni dostarczony tłuszcz z lukrowanego pączka na znienawidzone przez Ciebie boczki.

Takie smaczne przekąski zwiększają również szansę na insulinooporność, od której już tylko krok dzieli Cię od cukrzycy. Warto zapamiętać również zależność, że im większa insulinooporność, z którą się zmagasz, tym trudniej walczyć z uporczywymi kilogramami i tym szybciej można przybrać na wadze.

Czego nie jeść na śniadanie

Źródło: EnvatoElements / Autor: schum45

 

Od czego w takim razie zacząć dzień? Strefa Przemian podpowiada!

Jeżeli po przeczytaniu naszego artykułu czujesz się zagubiony i wydaje Ci się, że żaden z Twoich żywieniowych pomysłów nie jest opcją na zdrowe śniadanie, specjaliści ze Strefy Przemian spieszą z pomocą. Chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania przez formularz kontaktowy lub pod adresem: kontakt@strefaprzemian.pl Dodatkowo przygotowaliśmy materiał filmowy, który w łatwy sposób przedstawia informacje zawarte w naszym artykule. Zapraszamy:

https://www.youtube.com/watch?v=r3HLMUklbEg&feature=youtu.be&ab_channel=BartekSzemraj

Jeżeli brakuje Ci pomysłów na zdrowe śniadania, podpowiedzią będzie nasz 7-dniowy jadłospis. Opracowaliśmy całkowicie darmowe pomysły na najzdrowsze śniadania, do których dostęp otrzymasz po zapisaniu się do naszego newslettera. A jeżeli potrzebujesz jeszcze więcej inspiracji, zapraszamy na nasze kanały na YouTubie, pełne ciekawych śniadaniowych dań:

 

https://www.youtube.com/channel/UCR65XPQSlBKYpNsCYXgAk8w

https://www.youtube.com/channel/UCvRhY-GuNPU02pMsh2ejl9w

 

Zespół Strefa Przemian

 

Badania:

https://academic.oup.com/jn/article/141/1/148/4630595

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29466592/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6082688/

Następne artykuły

To też Cię może zainteresować, sprawdź!

Pomogliśmy już tysiącom osób.
Dołącz do Strefy Przemian i zacznij swoją metamorfozę!!