logologo

­čĄöÔŁî Przeciwwskazania do stosowania postu przerywanego? 2 przeciwskazania do stosowania diety IF!

Zastanawiasz si─Ö, czy post przerywany jest odpowiednim modelem od┼╝ywiania dla Ciebie i jakie s─ů przeciwwskazania do jego stosowania? Dowiedz si─Ö, kiedy dieta if nie jest zalecana i jak bezpiecznie wdro┼╝y─ç j─ů w ┼╝ycie!

Kiedy nie nale┼╝y stosowa─ç postu przerywanego?

 

Post przerywany to model ┼╝ywieniowy, kt├│ry zyskuje coraz wi─Öcej zwolennik├│w nie tylko w┼Ťr├│d specjalist├│w w dziedzinie od┼╝ywiania, ale r├│wnie┼╝ os├│b pragn─ůcych zadba─ç o swoje zdrowie i sylwetk─Ö. Jego niew─ůtpliwym atutem jest pe┼éna swoboda w planowaniu posi┼ék├│w oraz mo┼╝liwo┼Ť─ç zrzucenia zb─Ödnych kilogram├│w bez konieczno┼Ťci drastycznego ci─Öcia kalorii i przestrzegania ┼Ťci┼Ťle okre┼Ťlonego zapotrzebowania energetycznego. Wiele os├│b zadaje sobie pytanie, czy post przerywany jest zdrowy i czy istniej─ů jakiekolwiek przeciwwskazania do jego stosowania. Pomimo tego, ┼╝e dieta ifdoskonale wp┼éywa na nasze zdrowie i samopoczucie, nie ka┼╝dy mo┼╝e wdro┼╝y─ç w ┼╝ycie jej za┼éo┼╝enia. Kto powinien zachowa─ç szczeg├│ln─ů ostro┼╝no┼Ť─ç? W jakich sytuacjach ten model od┼╝ywiania mo┼╝e nam zaszkodzi─ç? Okazuje si─Ö, ┼╝e istniej─ů 2 g┼é├│wne przeciwwskazania do stosowania postu przerywanego, ale my wiemy, jak sobie z tym poradzi─ç!

 

Źródło: EnvatoElements / Autor: twenty20photos

 

Przed przej┼Ťciem na diet─Ö if warto przypomnie─ç sobie, czym jest post przerywany i jakie s─ů jego g┼é├│wne za┼éo┼╝enia. Og├│lnie rzecz bior─ůc, polega on na przyjmowaniu posi┼ék├│w i powstrzymywaniu si─Ö od jedzenia w okre┼Ťlonych przedzia┼éach czasu.Jego najpopularniejsz─ů odmian─ů jest dieta 16/8, czyli 16-godzinny post i 8-godzinne okno ┼╝ywieniowe, w kt├│rym spo┼╝ywamy pokarmy. Nie bez powodu wiele os├│b pracuj─ůcych nad swoj─ů sylwetk─ů decyduje si─Ö na post przerywany. Efekty stosowania tego modelu ┼╝ywieniowego s─ů naprawd─Ö imponuj─ůce zar├│wno w przypadku odchudzania, jak i poprawy kondycji zdrowotnej. Pami─Ötajmy jednak, ┼╝e w niekt├│rych sytuacjach powinni┼Ťmy zachowa─ç szczeg├│ln─ů ostro┼╝no┼Ť─ç. Na przykre dolegliwo┼Ťci zwi─ůzane ze stosowaniem postu przerywanego nara┼╝one s─ů przede wszystkim osoby zmagaj─ůce si─Ö z hipoglikemi─ů oraz podra┼╝nieniem b┼éony ┼Ťluzowej ┼╝o┼é─ůdka.

 

Post przerywany a hipoglikemia

 

Hipoglikemia, zwana r├│wnie┼╝ niedocukrzeniem, to zaburzenie gospodarki w─Öglowodanowej w organizmie, z kt├│rym mamy do czynienia w momencie, gdy st─Ö┼╝enie glukozy w osoczu wynosi ÔëĄ 70 mg/dl. Cho─ç przypisywane jest ono g┼é├│wnie diabetykom, mo┼╝emy zaobserwowa─ç je r├│wnie┼╝ u os├│b nieb─Öd─ůcych cukrzykami ÔÇô jest to tzw. hipoglikemia reaktywna, kt├│ra wyst─Öpuje od 3 do 5 godzin po spo┼╝yciu posi┼éku. Objawy hipoglikemii s─ů bardzo nieprzyjemne i niebezpieczne dla zdrowia. Czerwona lampka powinna zapali─ç nam si─Ö w sytuacji, gdy zaobserwujemy u siebie kilka z poni┼╝szych objaw├│w: 

 

kiedy nie mo┼╝na stosowa─ç postu przerywanego

 

ÔÇó   drgawki,

ÔÇó   wzmo┼╝ona potliwo┼Ť─ç,

ÔÇó   silny g┼é├│d,

ÔÇó   ko┼éatanie serca,

ÔÇó   zawroty g┼éowy,

ÔÇó   os┼éabienie,

ÔÇó   niepok├│j,

ÔÇó   rozdra┼╝nienie,

ÔÇó   zaburzenia koncentracji,

ÔÇó   nudno┼Ťci i wymioty,

ÔÇó   senno┼Ť─ç,

ÔÇó   zaburzenia pami─Öci,

ÔÇó   zaburzenia widzenia,

ÔÇó   blado┼Ť─ç sk├│ry,

ÔÇó   zaburzenia r├│wnowagi,

ÔÇó   niewyra┼║na mowa,

ÔÇó   rozszerzone ┼║renice,

ÔÇó   zaburzenia orientacji.

 

Czy post przerywany jest zdrowy dla os├│b zmagaj─ůcych si─Ö z hipoglikemi─ů? G┼é├│wnym zaleceniem w przypadku tego zaburzenia jest przyjmowanie kilku posi┼ék├│w dziennie i w r├│wnych odst─Öpach czasu. Czy to oznacza, ┼╝e maj─ůc hipoglikemi─Ö, musimy ca┼ékowicie zrezygnowa─ç z diety if? Ale┼╝ nie! Kluczem do sukcesu jest odpowiednie przygotowanie organizmu do zmian i skupienie si─Ö na jako┼Ťci spo┼╝ywanych pokarm├│w.

 

Pierwszym krokiem adaptacji organizmu do postu przerywanego powinno by─ç stopniowe wyd┼éu┼╝anie przerw mi─Ödzy posi┼ékami. Je┼Ťli jeste┼Ťmy przyzwyczajeni do 3-godzinnych odst─Öp├│w, warto na pocz─ůtku wyd┼éu┼╝a─ç ten czas do 3,5-4 godzin. Wa┼╝ne, aby bacznie obserwowa─ç objawy i dostosowywa─ç d┼éugo┼Ť─ç przerw do swojego samopoczucia. Po kilku tygodniach b─Ödziemy mogli zmniejszy─ç liczb─Ö posi┼ék├│w do 2 lub 3 dziennie i nauczy─ç sw├│j organizm czerpa─ç energi─Ö zapasow─ů z tkanki t┼éuszczowej.

 

Je┼Ťli nie czujemy si─Ö na si┼éach, aby stosowa─ç diet─Ö if samodzielnie, zalecany jest kontakt z wykwalifikowanym dietetykiem, kt├│ry pomo┼╝e nam przebrn─ů─ç bez szwanku przez wszystkie jej etapy. Pami─Ötajmy, ┼╝e nasze zdrowie i bezpiecze┼ästwo s─ů najwa┼╝niejsze niezale┼╝nie od tego, czy stosujemy klasyczn─ů diet─Ö odchudzaj─ůc─ů, czy post przerywany. Efekty s─ů istotne, ale to nasza kondycja psychofizyczna powinna mie─ç tutaj pierwszorz─Ödne znaczenie. 
 

 

co je┼Ť─ç na po┼Ťcie przerywanym

 ┼╣r├│d┼éo: EnvatoElements / Autor: tatiana_bralnina

 

Dieta IF a podra┼╝nienie b┼éony ┼Ťluzowej ┼╝o┼é─ůdka

 

Kolejnym przeciwwskazaniem do stosowania postu przerywanego jest podra┼╝nienie b┼éony ┼Ťluzowej ┼╝o┼é─ůdka. Jest to dolegliwo┼Ť─ç, kt├│ra wynika przede wszystkim ze stresu, niedoboru snu oraz spo┼╝ywania wysokoprzetworzonej ┼╝ywno┼Ťci. Mo┼╝e objawia─ç si─Ö md┼éo┼Ťciami, wymiotami, odbijaniem oraz b├│lem w nadbrzuszu, kt├│ry nasila si─Ö przy d┼éugich przerwach mi─Ödzy posi┼ékami. Zanim zdecydujesz si─Ö przej┼Ť─ç na diet─Ö if, powiniene┼Ť zniwelowa─ç dokuczliwe objawy, dbaj─ůc o higien─Ö snu, redukuj─ůc stres i ograniczaj─ůc sma┼╝one i wysokoprzetworzone potrawy do minimum. Zadbaj o sw├│j ┼╝o┼é─ůdek, aby m├│c w pe┼éni cieszy─ç si─Ö korzy┼Ťciami postu przerywanego. Efekty b─Öd─ů bardziej satysfakcjonuj─ůce, je┼Ťli b─Ödziesz czu┼é si─Ö dobrze i bezpiecznie.

 

Rozpocznij przygod─Ö z postem przerywanym pod czujnym okiem Strefy Przemian!

 

Zastanawiasz si─Ö, czy post przerywany jest zdrowy i jak ten model od┼╝ywiania sprawdzi si─Ö w Twoim przypadku? Chcia┼éby┼Ť wiedzie─ç, na co zwraca─ç szczeg├│ln─ů uwag─Ö podczas stosowania diety if i czy przytoczone przeciwwskazania dotycz─ů r├│wnie┼╝ Ciebie? Odpowied┼║ na te i inne pytania z pewno┼Ťci─ů znajdziesz w naszym kr├│tkim materiale filmowym:

 

https://www.youtube.com/watch?v=iXG3EPPjGpU&ab_channel=BartekSzemraj

 

Je┼Ťli chcesz zdoby─ç szczeg├│┼éow─ů wiedz─Ö na temat diety if, zach─Öcamy Ci─Ö do zakupu naszego przewodnika w formie e-booka, kt├│ry zawiera m.in. cenne wskaz├│wki dla os├│b stawiaj─ůcych pierwsze kroki w po┼Ťcie przerywanym. Efekty przyjd─ů szybciej, ni┼╝ Ci si─Ö wydaje! Nie zapomnij r├│wnie┼╝ zapisa─ç si─Ö do naszego newslettera, a otrzymasz 7-dniowy jad┼éospis do pobrania ca┼ékowicie za darmo.

 

Zespół Strefa Przemian

 

Badania:

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5572489/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4224222/

https://academic.oup.com/jn/article/141/1/148/4630595

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6628875/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6082688/

Następne artykuły

To te┼╝ Ci─Ö mo┼╝e zainteresowa─ç, sprawd┼║!

Pomogli┼Ťmy ju┼╝ tysi─ůcom os├│b.
Do┼é─ůcz do Strefy Przemian i zacznij swoj─ů metamorfoz─Ö!!