logologo

馃晲 Post przerywany 馃晲 Najcz臋艣ciej pope艂niane b艂臋dy na po艣cie przerywanym!

Stosujesz post przerywany i nie widzisz 偶adnych efekt贸w? Sprawd藕, czy nie pope艂niasz kt贸rego艣 z wymienionych przez nas b艂臋d贸w!

Post przerywany to model 偶ywieniowy, kt贸ry wci膮偶 zyskuje sobie nowych zwolennik贸w. Nic w tym dziwnego 鈥 dieta IF to gwarancja miarodajnych efekt贸w na d艂ugo. Stosujesz post przerwany od dawna, ale nie widzisz wi臋kszych rezultat贸w? Sprawd藕, czy nie pope艂niasz kt贸rego艣 z tych b艂臋d贸w. Zapraszamy do przeczytania naszego artyku艂u.

Post przerywany: sprawd藕, czy nie pope艂niasz tych b艂臋d贸w!

Post przerywany jest cz臋sto b艂臋dnie postrzegany jako tradycyjna dieta. Tak naprawd臋 ten spos贸b od偶ywiania ma z ni膮 niewiele wsp贸lnego 鈥 nie narzuca restrykcji kalorycznych ani konkretnych produkt贸w, kt贸re nale偶y je艣膰, a po prostu dzieli dob臋 na dwa przedzia艂y czasowe. Jeden z nich, zwany oknem 偶ywieniowym, jest nie tylko wa偶ny ze wzgl臋du na fakt, 偶e to w jego obr臋bie mo偶na spo偶ywa膰 posi艂ki, ale r贸wnie偶 dlatego, 偶e w艂a艣nie wtedy jeste艣 najbardziej nara偶ony na pope艂nianie b艂臋d贸w dietetycznych. Jakie to b艂臋dy? Przeczytaj nasz artyku艂 i sprawd藕, czy kt贸ry艣 z nich nie dotyczy Twoich nawyk贸w.

殴r贸d艂o: EnvatoElements / Autor: tenkende

Post przerywany: kr贸tkie przypomnienie podstawowych zasad

Czytasz ten artyku艂 z czystej ciekawo艣ci? A mo偶e masz w planach przej艣cie na diet臋 IF? Dla 偶贸艂todziob贸w w temacie postu przerywanego przygotowali艣my kr贸tkie przypomnienie dotycz膮ce najwa偶niejszych zasad tego modelu 偶ywieniowego. Czym jest intermittent fasting?

Post przerywany to podzia艂 doby na czas, w kt贸rym spo偶ywanie posi艂k贸w jest dozwolone, oraz na okres, gdy nie powinno si臋 ich konsumowa膰. Taki spos贸b od偶ywiania to nie tylko praktyczne rozwi膮zanie w kontek艣cie przygotowywania posi艂k贸w i robienia zakup贸w, ale r贸wnie偶 doskona艂y spos贸b, aby zoptymalizowa膰 swoje starania o wymarzon膮 sylwetk臋.

Zanim zabierzesz si臋 za post przerywany, musisz wiedzie膰, 偶e istnieje kilka modeli diety IF. Na li艣cie dost臋pnych opcji znajdziesz model 16/8, 14/10 czy 18/6, gdzie pierwsza liczba oznacza d艂ugo艣膰 postu, a druga d艂ugo艣膰 okna 偶ywieniowego. Mo偶esz r贸wnie偶 spr贸bowa膰 intermittent fasting w formie 24-, 48- lub 72-godzinnej g艂od贸wki.

Wdro偶enie postu przerywanego wygl膮da na do艣膰 proste, jednak wiele os贸b b艂臋dnie zak艂ada, 偶e okno 偶ywieniowe to czas, kiedy mo偶na pozwoli膰 sobie na dowolne produkty spo偶ywcze, a tak偶e dowoln膮 ilo艣膰 jedzenia, pami臋taj膮c przy tym jedynie o zachowaniu odpowiednich ram czasowych. To podstawowy b艂膮d, kt贸ry zazwyczaj mocno ogranicza potencjalne rezultaty. Jakie inne b艂臋dy pope艂niaj膮 osoby b臋d膮ce na diecie IF?

Post przerywany: co je艣膰 podczas okna 偶ywieniowego

Okno 偶ywieniowe to kluczowy element postu przerywanego. Nie sztuk膮 jest skumulowanie posi艂k贸w w okre艣lonych ramach czasowych, a wype艂nienie tego czasu warto艣ciowymi produktami, kt贸re zadbaj膮 o dobre zdrowie i odpowiednie tempo gubienia niechcianych kilogram贸w. Jakie najcz臋stsze b艂臋dy pope艂niamy w trakcie postu okresowego?

1. Niedbanie o jako艣膰 spo偶ywanych produkt贸w

Zdecydowa艂e艣 si臋 przej艣膰 na IF, ale nadal uwa偶asz, 偶e d艂ugi czas poszczenia daje Ci pewn膮 dyspens臋 w oknie 偶ywieniowym? Niestety musimy Ci臋 zmartwi膰. Produkty, kt贸re l膮duj膮 na Twoim talerzu, s膮 decyduj膮cym czynnikiem, je艣li chodzi o jako艣膰 postu.

Po pierwsze menu w po艣cie przerywanym ma znaczenie. Dania, kt贸re serwujesz swojemu organizmowi, powinny by膰 jak najbardziej g臋sto od偶ywcze i sk艂ada膰 si臋 z pe艂nowarto艣ciowych artyku艂贸w spo偶ywczych. W najlepszym wypadku powiniene艣 zapomnie膰 o s艂odkich przek膮skach, sokach, bia艂ym chlebie czy owsiance na owocowym jogurcie.

Po drugie warto przeanalizowa膰 makrosk艂adniki znajduj膮ce si臋 w ka偶dym z Twoich posi艂k贸w. Stawianie g艂贸wnie na w臋glowodany spowoduje szybki skok poziomu cukru we krwi, a nast臋pny jego spadek ze wzgl臋du na wyrzut insuliny, co w rezultacie mo偶e doprowadzi膰 do ci膮g艂ego uczucia g艂odu.

Traktuj okno 偶ywieniowe jak narz臋dzie pomocne w osi膮gni臋ciu zamierzonego celu 鈥 niezale偶nie od tego, czy jest to utrata wagi, czy poprawa samopoczucia 鈥 a nie dyspens臋, aby ci膮gle trwa膰 przy z艂ych nawykach.

2. Pierwszy posi艂ek w oknie 偶ywieniowym jest najwa偶niejszy

Gdy okno g艂od贸wki dobiega ko艅ca, przestajesz si臋 kontrolowa膰 i rzucasz na jedzenie bez opami臋tania? Okazuje si臋, 偶e pierwszy posi艂ek w oknie 偶ywieniowym jest fundamentalny dla utrzymania odpowiedniego balansu na diecie IF.

Do pierwszego dania nale偶y podej艣膰 z rozwag膮. Pami臋taj, 偶e przed Tob膮 jeszcze kilka z nich i nie musisz najada膰 si臋 do tzw. oporu. Zaczynaj od warzyw, a nast臋pnie przechod藕 do produkt贸w b臋d膮cych 藕r贸d艂ami energii, czyli do t艂uszcz贸w lub w臋glowodan贸w.

Rozpoczynanie okna 偶ywieniowego od posi艂ku opartego na cukrach prostych znacznie podnosi poziom insuliny we krwi. Nawet je艣li postawisz na ich dobre 藕r贸d艂a, czyli np. owoce, najpewniej doprowadzi to do tego, 偶e w ci膮gu dnia dostarczysz swojemu organizmowi znacznie wi臋cej kalorii, ni偶 gdyby艣 rozpocz膮艂 od posi艂ku bia艂kowo-t艂uszczowego. 

Po d艂ugim czasie bez jedzenia Tw贸j organizm jest o wiele bardziej wyczulony na nag艂y wzrost poziomu insuliny we krwi. Dlatego te偶 lepiej umieszcza膰 posi艂ki oparte na cukrach w p贸藕niejszej cz臋艣ci okna 偶ywieniowego, ani偶eli na samym jego pocz膮tku.

3. Podjadanie podczas okna postu

Kolejnym grzechem, kt贸ry wiele os贸b pope艂nia na po艣cie przerywanym, jest podjadanie poza oknem 偶ywieniowym. Czas, gdy nie powiniene艣 dostarcza膰 organizmowi kalorii, nale偶y potraktowa膰 bardzo powa偶nie. Dlatego warto popracowa膰 nad tym, aby pozby膰 si臋 tego nawyku 鈥 i nie chodzi tutaj o podjadanie s艂odkich smako艂yk贸w, a o pozornie nieistotne dodatki do codziennie pitych przez Ciebie napoj贸w.

Chcesz przej艣膰 na post przerywany? Co je艣膰 w trakcie okresu g艂od贸wki? Dozwolona jest jedynie woda, a tak偶e kawa i herbata (bez dodatk贸w w postaci cukru czy 艣mietanki). Od czasu do czasu mo偶na pozwoli膰 sobie, na dodanie do wody plasterka cytryny, ale nic poza tym.

Na li艣cie artyku艂贸w niedozwolonych do spo偶ycia w trakcie postu widnieje nawet mi贸d, kt贸ry jest popularnym uzupe艂nieniem herbaty, czy napoje zero, kt贸re maj膮 wp艂yw (cho膰 nieznaczny) na poziom insuliny we krwi. Je艣li liczysz na optymalne wyniki podczas diety IF, powiniene艣 r贸wnie偶 zapomnie膰 o 偶uciu gumy. Zawarte w niej sztuczne s艂odziki r贸wnie偶 stymuluj膮 Tw贸j organizm do wydzielania hormonu wytwarzanego przez trzustk臋.

殴r贸d艂o: EnvatoElements / Autor: jirkaejc

Post przerywany: co je艣膰, aby zoptymalizowa膰 starania o wymarzon膮 sylwetk臋?

Wiesz ju偶, jakie b艂臋dy s膮 najcz臋艣ciej pope艂niane podczas stosowania postu przerywanego? Trzymanie si臋 ram czasowych to jedno, a odpowiedni wyb贸r produkt贸w, kt贸re l膮duj膮 na Twoim talerzu, to drugie. Pope艂niasz jeden lub wszystkie z opisanych wy偶ej b艂臋d贸w? Ch臋tnie Ci pomo偶emy je naprawi膰.

Zapraszamy do kontaktu pod adresem: kontakt@strefaprzemian.pl lub poprzez formularz kontaktowy znajduj膮cy si臋 na naszej stronie. Nasi specjali艣ci u艂o偶膮 dla Ciebie indywidualny jad艂ospis, kt贸ry z 艂atwo艣ci膮 zaadaptujesz do modelu 偶ywieniowego, jakim jest intermittent fasting. Masz r贸wnie偶 mo偶liwo艣膰 skorzystania z naszych e-book贸w, w kt贸rych podpowiadamy, jak komponowa膰 dania, aby by艂y nie tylko przepyszne, ale r贸wnie偶 wype艂nione po brzegi makro- i mikroelementami.

Chcesz wypr贸bowa膰 nasze kulinarne mo偶liwo艣ci? Mo偶esz to zrobi膰, zapisuj膮c si臋 do naszego newslettera. Ka偶dy subskrybent otrzymuje darmowy 7-dniowy jad艂ospis, kt贸ry z pewno艣ci膮 zainspiruje Ci臋 do dietetycznych eksperyment贸w.

A je艣li lubisz ogl膮da膰 filmy w serwisie YouTube i chcia艂by艣 dowiedzie膰 si臋, jakich b艂臋d贸w nie pope艂nia膰 w oknie 偶ywieniowym, rzu膰 okiem na poni偶szy materia艂:

https://www.youtube.com/watch?v=sFmqJ6wRvwA

Zesp贸艂 Strefa Przemian

 

Badania

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5572489/ 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4224222/ 

https://academic.oup.com/jn/article/141/1/148/4630595/ 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6314618/ 

Nast臋pne artyku艂y

To te偶 Ci臋 mo偶e zainteresowa膰, sprawd藕!

Powi膮zane produkty

Tutaj znajduj膮 si臋 produkty, kt贸re mog膮 pasowa膰 do rzeczy, kt贸r膮 w艂a艣nie ogl膮dasz. Stw贸rz sw贸j zestaw!

Pomogli艣my ju偶 tysi膮com os贸b.
Do艂膮cz do Strefy Przemian i zacznij swoj膮 metamorfoz臋!!