logologo

Post przerywany powoduje braki w odżywianiu? Strefa Przemian obala ten mit!

Zastanawiasz się nad wdrożeniem w życie zasad postu przerywanego, ale obawiasz się niedoborów pokarmowych? Przeczytaj nasz artykuł i przekonaj się, że nie masz powodów do obaw!

Post przerywany – czy powoduje braki w odżywianiu?

 

Post przerywany to model żywieniowy polecany zarówno osobom zmagającym się z dodatkowymi kilogramami, jak i tym pragnącym zadbać o swoje zdrowie i lepsze samopoczucie. Niestety wciąż panuje błędne przekonanie, że wiąże się on z permanentną głodówką, która w konsekwencji prowadzi do znacznych niedoborów pokarmowych i poważnych problemów zdrowotnych. Czy intermittent fasting naprawdę powoduje braki w odżywianiu? Dlaczego wcale nie musimy odczuwać dokuczliwego głodu na poście przerywanym? Co jeść, żeby osiągnąć maksimum korzyści z diety IF? Okazuje się, że kluczem do najlepszych efektów jest to, co jesz, a nie ile kalorii w ciągu doby spożywasz!

 

post przerywany

Źródło: EnvatoElements / Autor: karandaev

 

Czym jest dieta IF, czyli krótka powtórka najważniejszych informacji

 

Przed udzieleniem odpowiedzi na powyższe pytania warto przypomnieć sobie, czym jest dieta IF i jakie są jej najważniejsze zasady. Głównym założeniem postu przerywanego jest podział doby na 2 okresy: taki, w którym całkowicie powstrzymujemy się od przyjmowania pokarmów oraz taki, w którym spożywamy posiłki. Godziny jedzenia i postu możemy dowolnie modyfikować i dopasowywać je do własnych preferencji – najczęściej stosowanym modelem jest dieta 16/8, w której okno postu trwa 16 godzin. Popularne są również następujące opcje:

 

●      model 20/4,

●      model 5/2,

●      OMAD (One Meal A Day),

●      post 36-godzinny,

●      post 48-godzin.

 

Nie zapominajmy, że przedział czasowy nie jest jedynym elementem, na którym powinniśmy się skupić. Na początku naszej drogi musimy zastanowić się, jakie posiłki należy spożywać na poście przerywanym. Efekty pojawią się najszybciej, jeśli postawimy na pełnowartościowe i nieprzetworzone produkty. Nieprawdą jest, że na diecie IFmożemy jeść wszystko, czego dusza zapragnie i nie poniesiemy za to żadnych konsekwencji zdrowotnych. Co prawda na intermittent fasting nie liczymy kalorii, ale nie oznacza to, że możemy bezkarnie objadać się fast foodami i słodkimi przekąskami.

 

post przerywany co jeść

Źródło: EnvatoElements / Autor: choreograph

 

Post przerywany – co jeść, żeby uniknąć niedoborów pokarmowych?

 

Jak już wiadomo, w przypadku intermittent fasting kluczowe jest to, co jesz, a nie ile energii z pożywienia dostarczasz swojemu organizmowi. Podstawą Twojego posiłku zawsze powinny być warzywa – są one nie tylko bogate w witaminy i minerały, ale również sycące i niskokaloryczne, więc możesz spożywać je do woli. W Twoim menu nie powinno zabraknąć również mięsa, ryb, jajek, orzechów oraz owoców.

 

Do tej pory zdrowa dieta kojarzyła Ci się jedynie z kurczakiem, ryżem i brokułami? Zapomnij o monotonii! Na poście przerywanym możesz urozmaicać swoje posiłki na wiele sposobów – będą one nie tylko smaczne i kolorowe, ale również odżywcze i sycące. Zastanawiasz się, w jaki sposób przyrządzać swoje ulubione dania na poście przerywanym? Co jeść, żeby móc delektować się smakiem i nie tracić energii? Oto kilka przykładów przekąsek, które znajdziesz w naszym jadłospisie:

 

●      owsianka low carb,

●      zupa krem z boczkiem,

●      omlet z fit nutellą,

●      brownie z batatów.

głos na poście przerywanym

Źródło: EnvatoElements / Autor: karandaev

 

Jeśli urozmaicisz swój jadłospis, dodasz odpowiednią ilość warzyw do każdego posiłku i zadbasz o dobre źródło białka, możesz zapomnieć o niedoborach. Wystarczy kilka prostych zmian, aby dostarczyć swojemu organizmowi niezbędnych wartości odżywczych i cieszyć się na co dzień doskonałą formą.

 

Stawiasz na post przerywany? Efekty osiągnięte ze Strefą Przemian pozytywnie Cię zaskoczą!

 

Od pewnego czasu planujesz przejść na post przerywany, ale obawiasz się ciągłego uczucia głodu oraz niedoborów pokarmowych, które pogorszą Twoje zdrowie i samopoczucie? Nie masz powodów do obaw! Wystarczy, że swoją dietę oprzesz na nieprzetworzonych, bogatych w wartości odżywcze produktach, a Twój organizm jeszcze Ci za to podziękuje. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym krótkim, ale bardzo treściwym materiale filmowym:

 

https://www.youtube.com/watch?v=1VvYhejWxmc&ab_channel=BartekSzemraj

 

Pamiętaj, że nie musisz wkraczać do świata diety IF sam. Nasi eksperci z chęcią potowarzyszą Ci w tej przygodzie, dostarczając Ci cennych porad i wskazówek. Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę na temat intermittent fasting, zachęcamy Cię do przeczytania naszego e-booka. Chciałbyś przetestować przykładowe menu przed dołączeniem do naszego zespołu? Zapisz się do newslettera na dole strony, a my wyślemy Ci 7-dniowy jadłospis do pobrania całkowicie za darmo. W razie pytań zachęcamy do kontaktu: kontakt@strefaprzemian.pl. Zapraszamy!

 

Badania:

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5572489/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4224222/

https://academic.oup.com/jn/article/141/1/148/4630595

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6628875/

Następne artykuły

To też Cię może zainteresować, sprawdź!

Pomogliśmy już tysiącom osób.
Dołącz do Strefy Przemian i zacznij swoją metamorfozę!!