logologo

­čĄö Czy post przerywany spowalnia metabolizm? ­čĹë Poznaj 4 mity na temat diety IF.

Czy post przerywany spowalnia metabolizm, czy ma negatywny wp┼éyw na nabieranie masy mi─Ö┼Ťniowej i czy mo┼╝e w rezultacie prowadzi─ç do braku energii? Strefa Przemian obala mity! Przeczytaj nasz artyku┼é, aby pozna─ç odpowiedzi na te i inne pytania.

4 mity na temat postu przerywanego, kt├│re obalamy!

Post przerywany jest ceniony przez wiele os├│b dbaj─ůcych o lini─Ö i interesuj─ůcych si─Ö zdrowym od┼╝ywianiem. Praktyczno┼Ť─ç zastosowania, ┼éatwe zasady oraz mo┼╝liwo┼Ť─ç dostosowania go do ka┼╝dego jad┼éospisu sprawiaj─ů, ┼╝e dieta IF to recepta na po┼╝egnanie si─Ö z niechcianymi kilogramami raz na zawsze. Kilkutygodniowy proces adaptacyjny organizmu sprawa jednak, ┼╝e post okresowy ma r├│wnie┼╝ wielu niecierpliwych niedowiark├│w, kt├│rzy nadal g┼éosz─ů na jego temat szereg mit├│w, maj─ůcych niewiele wsp├│lnego z rzeczywistym stanem rzeczy.

 

Dieta IF ÔÇô z czym to si─Ö je i czy warto stosowa─ç post przerywany?

Post przerywany to nic innego jak praktyczny i ┼éatwy do wdro┼╝enia model ┼╝ywieniowy, kt├│ry zak┼éada podzia┼é doby na dwa okresy. Jednym z nich jest czas, w kt├│rym dozwolone jest spo┼╝ywanie posi┼ék├│w, a drugi z nich to przedzia┼é czasowy bez posi┼ék├│w, kt├│ry pozwala na regeneracj─Ö organizmu, stabilizacj─Ö hormon├│w, wyciszenie uk┼éadu pokarmowego oraz czerpanie energii ze zgromadzonej tkanki t┼éuszczowej. Post okresowy ma wiele odmian, z kt├│rych najbardziej znan─ů i popularn─ů jest dieta 16/8.

Post przerywany wymaga kilku tygodni, aby Twoje cia┼éo si─Ö do niego przyzwyczai┼éo. W┼éa┼Ťnie dlatego wiele os├│b cz─Östo poddaje si─Ö na samym pocz─ůtku drogi, czyli w okresie, kt├│ry jest tak naprawd─Ö procesem adaptacji do nowego modelu ┼╝ywieniowego. Zmiany zachodz─ůce w ciele w tym czasie ÔÇô czyli pocz─ůtkowo nieco spowolniony metabolizm oraz zmniejszona energia ÔÇô powoduj─ů, ┼╝e pojawi┼éo si─Ö na temat diety IF kilka mit├│w, kt├│re maj─ů niewiele wsp├│lnego z prawd─ů.

Źródło: EnvatoElements / Autor: duskbabe

 

4 mity ┼╝ywieniowe zwi─ůzane z diet─ů IF

 

1. Post przerywany spowalnia metabolizm.

Bardzo chcia┼éby┼Ť spr├│bowa─ç postu okresowego, ale w Internecie wyczyta┼ée┼Ť, ┼╝e ma┼éa liczba posi┼ék├│w spowalnia metabolizm, a to w konsekwencji powoduje, ┼╝e waga stoi w miejscu? Nic bardziej mylnego.

Spowolnienie metabolizmu mo┼╝e na kr├│tko wyst─ůpi─ç podczas procesu adaptacji cia┼éa do diety IF, ale w p├│┼║niejszym czasie wszystko szybko wraca do normy. Mo┼╝esz by─ç tym bardziej spokojny, ┼╝e Twoja przemiana materii uzale┼╝niona jest od ┼║r├│de┼é energii, kt├│re zapewniasz swojemu organizmowi. Post przerywany nie ogranicza dostarczonej energii ilo┼Ťciowo, a jedynie wyznacza okno ┼╝ywieniowe, w kt├│rym mo┼╝esz dostarcza─ç cia┼éu kalorie.

Co wi─Öcej, post to r├│wnie┼╝ idealny spos├│b, aby zmusi─ç Twoje cia┼éo do korzystania z zapas├│w zgromadzonych w tkance t┼éuszczowej. Na przeci─Ötnej diecie wysokow─Öglowodanowej, kiedy posi┼éki s─ů regularnie spo┼╝ywane co 3-4 godziny, wykorzystanie energii zawartej w tkance zapasowej jest o wiele mniej efektywne. Dzi─Öki energii zgromadzonej w Twoim t┼éuszczu metabolizm nie spowalnia podczas stosowania diety IF.

 

2. Zapomnij o masie mi─Ö┼Ťniowej!

Du┼╝o trenujesz i chcia┼éby┼Ť zaadaptowa─ç sw├│j obecny jad┼éospis do metody postu przerywanego, ale boisz si─Ö, ┼╝e d┼éugie przerwy w spo┼╝ywaniu posi┼ék├│w spowoduj─ů, ┼╝e nie do┼Ť─ç, ┼╝e nie zbudujesz masy mi─Ö┼Ťniowej, to zaprzepa┼Ťcisz dotychczasowe efekty? Nie musisz si─Ö o to martwi─ç.

Wiele os├│b jest nie┼Ťwiadomych tego, ┼╝e dieta IF to idealny spos├│b na budowanie bezt┼éuszczowej masy mi─Ö┼Ťniowej. Zapytasz: jak to mo┼╝liwe? Sprawc─ů ca┼éego zamieszania jest hormon wzrostu. Dzi─Öki wprowadzeniu w ┼╝ycie postu przerywanego jego poziom szybko poszybuje w g├│r─Ö, pomagaj─ůc Ci w nabraniu cennych kilogram├│w. Hormon wzrostu to zar├│wno hormon anaboliczny, jak i antykataboliczny. Ma on zbawienny wp┼éyw na budowanie mi─Ö┼Ťni podczas postu okresowego, poniewa┼╝ stymuluje redukcj─Ö tkanki t┼éuszczowej oraz przekszta┼écanie zapas├│w w niej zgromadzonych w cenn─ů energi─Ö.

Źródło: EnvatoElements / Autor: microgen

 

3. Permanentny brak energii?

Tradycyjne podej┼Ťcie do diet zak┼éada spo┼╝ywanie posi┼ék├│w z du┼╝─ů cz─Östotliwo┼Ťci─ů, co mo┼╝e sugerowa─ç, ┼╝e wiele godzin pomi─Ödzy poszczeg├│lnymi oknami ┼╝ywieniowymi w konsekwencji b─Ödzie prowadzi─ç do spadku energii. Niestety, jest to kolejny mit.

Niewielki spadek energii da si─Ö zaobserwowa─ç jedynie w pierwszych tygodniach postu przerywanego, kiedy Tw├│j organizm przyzwyczaja si─Ö do nowych reali├│w ┼╝ywieniowych. Jest to wynik tego, ┼╝e cia┼éo przestawia si─Ö na bardziej optymalne wykorzystanie tkanki t┼éuszczowej tak, aby w okresie g┼éod├│wki czerpa─ç z niej cenn─ů energi─Ö i tym samym spala─ç niechcian─ů oponk─Ö.

Osoby, kt├│re okres adaptacji maj─ů ju┼╝ za sob─ů s─ů bardzo zadowolone z poziom├│w swojej energii. Dlatego wystarczy, ┼╝e dobrze podejmiesz pierwsze kroki wprowadzaj─ůce Twoje cia┼éo w diet─Ö IF, a ju┼╝ nigdy nie zechcesz wr├│ci─ç do poprzedniego modelu ┼╝ywieniowego. Pami─Ötaj, ┼╝e poziom energii jest dodatkowo zale┼╝ny od jako┼Ťci pokarm├│w spo┼╝ywanych w trakcie okna ┼╝ywieniowego.

 

4. Post okresowy dostarcza Twojemu cia┼éu za ma┼éo warto┼Ťci od┼╝ywczych.

Legenda g┼éosi, ┼╝e spo┼╝ywanie 2-3 posi┼ék├│w metod─ů postu przerywanego nie dostarcza Ci odpowiedniej ilo┼Ťci warto┼Ťci od┼╝ywczych. Na szcz─Ö┼Ťcie to tylko legenda i ca┼ékowicie mija si─Ö z naukowymi faktami.  No wi─Öc jak to jest naprawd─Ö?

Kluczem do sukcesu jest zbilansowana dieta, kt├│ra mo┼╝e by─ç tak samo od┼╝ywcza w przypadku spo┼╝ywania 5-6 posi┼ék├│w dziennie, jak i 2-3. Aby zapewni─ç cia┼éu odpowiedni─ů ilo┼Ť─ç makrosk┼éadnik├│w i mikroelement├│w, powiniene┼Ť upewni─ç si─Ö, ┼╝e 50% obj─Öto┼Ťci ka┼╝dego dania stanowi─ů warzywa ÔÇô ale czy to wystarczy?

Niestety nie. Taka warzywna baza to idealny spos├│b, aby dostarczy─ç organizmowi niezb─Ödnych mikrosk┼éadnik├│w. Przyjmowane pokarmy powinny by─ç bogate w r├│┼╝norodne sk┼éadniki od┼╝ywcze. Jednak opr├│cz tego, nale┼╝y r├│wnie┼╝ zadba─ç o ograniczenie pustych kalorii, kt├│re nie do┼Ť─ç, ┼╝e nie nios─ů za sob─ů ┼╝adnych warto┼Ťci pokarmowych, to mog─ů skutecznie przynie┼Ť─ç odwrotny skutek w Twojej walce z nadprogramowymi kilogramami.

Źródło: EnvatoElements / Autor: AlinaKho

 

Dieta IF ÔÇô potrzebujesz pomocy specjalist├│w?

Je┼╝eli stawiasz swoje pierwsze kroki we wdra┼╝aniu nowego modelu ┼╝ywieniowego, jakim jest post okresowy, ale nie za bardzo odnajdujesz si─Ö w nowej sytuacji, ch─Ötnie rozwiejemy wszystkie Twoje w─ůtpliwo┼Ťci. Masz mo┼╝liwo┼Ť─ç skontaktowa─ç si─Ö z nami poprzez formularz dost─Öpny na stronie. Dodatkowo, aby ┼éatwiej by┼éo Ci uzmys┼éowi─ç sobie, ┼╝e wy┼╝ej opisane mity nie maj─ů wiele wsp├│lnego z rzeczywisto┼Ťci─ů, przygotowali┼Ťmy dodatkowy materia┼é w formie filmu. Zapraszamy:

https://youtu.be/bbwu1Z3DnYg

Je┼╝eli komponowanie listy da┼ä na dany miesi─ůc lub nadchodz─ůce tygodnie stanowi dla Ciebie problem, Strefa Przemian s┼éu┼╝y rad─ů. Ch─Ötnie przygotujemy dla Ciebie spersonalizowane posi┼éki,  kt├│re b─Ödziesz m├│g┼é wkomponowa─ç do swojej diety 16/8. Chcesz wypr├│bowa─ç nasze propozycje? Nie ma problemu, zapisz si─Ö do naszego newslettera. Po subskrypcji otrzymasz gotowy 7-dniowy jad┼éospis, kt├│ry ┼éatwo wykorzystasz w codziennej diecie. Zapraszamy r├│wnie┼╝ do kontaktu pod adresem: kontakt@strefaprzemian.pl.

Zespół Strefa Przemian

Badania:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5572489/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4224222/

https://academic.oup.com/jn/article/141/1/148/4630595

Następne artykuły

To te┼╝ Ci─Ö mo┼╝e zainteresowa─ç, sprawd┼║!

Pomogli┼Ťmy ju┼╝ tysi─ůcom os├│b.
Do┼é─ůcz do Strefy Przemian i zacznij swoj─ů metamorfoz─Ö!!