logologo

馃嵔 Czy warto stosowa膰 post przerywany? 馃嵔 Czy g艂od贸wka mo偶e mie膰 korzystny wp艂yw na nasz organizm?

Wbrew powszechnym opiniom g艂od贸wka i post przerywany mog膮 mie膰 zbawienny wp艂yw na ludzki organizm. Zastanawiasz si臋, jakie nios膮 za sob膮 korzy艣ci i czy na pewno warto je stosowa膰? Ten artyku艂 na pewno rozwieje wszystkie Twoje w膮tpliwo艣ci!

Czy warto stosowa膰 post przerywany?

 

W dzisiejszych czasach mo偶emy natkn膮膰 si臋 na wiele os贸b, kt贸re d膮偶膮 do zmiany nawyk贸w 偶ywieniowych i osi膮gni臋cia szczup艂ej sylwetki. Chc膮c zrzuci膰 nadprogramowe kilogramy, stosuj膮 rozmaite diety, licz膮 kalorie, odmierzaj膮 czas mi臋dzy posi艂kami z zegarkiem w r臋ku i umieszczaj膮 niemal ka偶dy produkt na wadze kuchennej. Zniech臋cone brakiem rezultat贸w, cz臋sto szukaj膮 kolejnych rozwi膮za艅, licz膮c na szybkie efekty. Okazuje si臋, 偶e proces odchudzania jest prostszy, ni偶 nam si臋 wydaje 鈥 panaceum na wszystkie bol膮czki mo偶e by膰 post przerywany, a nawet tymczasowa g艂od贸wka. Czy warto stosowa膰 post przerywany? Czy dieta IF niesie za sob膮 jakiekolwiek korzy艣ci? Odpowied藕 brzmi TAK i jest ona poparta nie tylko naszym do艣wiadczeniem, ale r贸wnie偶 badaniami naukowymi. 
 

 

殴r贸d艂o: EnvatoElements / Autor: AlinaKho


Post przerywany 鈥 czy jest si臋 czego obawia膰?

 

Pomimo tego, 偶e post przerywany niesie za sob膮 szereg korzy艣ci, wci膮偶 kr膮偶y wok贸艂 niego wiele mit贸w. W艣r贸d odchudzaj膮cych si臋 os贸b panuje b艂臋dne przekonanie, 偶e jedynym sposobem na gubienie centymetr贸w w talii jest spo偶ywanie kilku posi艂k贸w dziennie, najlepiej co 3 godziny. Samo s艂owo 鈥瀙ost鈥 przyprawia je o dreszcze, a w g艂owie automatycznie pojawia si臋 my艣l, 偶e jest to najwi臋ksza zbrodnia przeciwko szczup艂ej sylwetce. 鈥瀂ag艂odzony organizm b臋dzie odk艂ada艂 tkank臋 t艂uszczow膮 na czarn膮 godzin臋!鈥 鈥 to stwierdzenie wci膮偶 powtarzane jest w niejednym internetowym poradniku.
 

 

Nie zapominajmy, 偶e dieta IF nie polega na ograniczaniu jedzenia. Kluczowym aspektem jest to, co jemy, a nie ile energii z po偶ywienia przyjmujemy. Ten model od偶ywiania nie wymaga od nas liczenia kalorii 鈥 mo偶emy zapomnie膰 o korzystaniu z wagi kuchennej, robieniu skrupulatnych notatek i odliczaniu czasu mi臋dzy posi艂kami. Najpopularniejsz膮 odmian膮 postu przerywanego jest dieta 16/8, czyli 16-godzinny post i 8-godzinne okno, w kt贸rym spo偶ywamy pokarmy. Godziny mo偶emy dowolnie dopasowywa膰 do naszych preferencji 鈥 post mo偶na wyd艂u偶y膰 nawet do 18, 19, 24 czy 48 godzin i to bez negatywnych konsekwencji zdrowotnych.

 

G艂od贸wka i jej pozytywny wp艂yw na ludzki organizm 鈥 badanie kliniczne

 

W 2019 roku przeprowadzono badanie kliniczne na 1422 kandydatach, kt贸rzy zostali poddani g艂od贸wce trwaj膮cej od 4 do 21 dni. W ci膮gu doby spo偶ywali oni od 200 do 250 kalorii, a ich dzienny jad艂ospis sk艂ada艂 si臋 z 2 posi艂k贸w: soku owocowo-warzywnego oraz zupy. Dope艂nieniem by艂y 2-3 litry czystej wody. Po zako艅czeniu badania odnotowano mn贸stwo korzy艣ci, a w艣r贸d nich:

鈥    zmniejszenie masy cia艂a,

鈥    zmniejszenie obwodu brzucha,

鈥    redukcj臋 t艂uszczu wisceralnego,

鈥    popraw臋 gospodarki cukrowej i insulinowej,

鈥    wzrost cia艂 ketonowych,

鈥    zmniejszenie ci艣nienia krwi,

鈥    popraw臋 samopoczucia fizycznego i psychicznego,

鈥    znaczne ograniczenie napad贸w g艂odu.


 

殴r贸d艂o: EnvatoElements / Autor: twenty20photos

 

A偶 93% badanych przyzna艂o, 偶e w trakcie g艂od贸wki nie odczuwali g艂odu. Okaza艂o si臋 r贸wnie偶, 偶e tymczasowe ograniczenie jedzenia obni偶a cholesterol, korzystnie dzia艂a na uk艂ad sercowo-naczyniowy oraz niweluje objawy cukrzycy typu 2 i insulinooporno艣ci. Spo艣r贸d 404 os贸b zmagaj膮cych si臋 z dolegliwo艣ciami zdrowotnymi a偶 84% (341 os贸b) zg艂osi艂o znaczn膮 popraw臋, podczas gdy dzia艂ania niepo偶膮dane odnotowano jedynie u 1% badanych. Nie spos贸b nie wspomnie膰 r贸wnie偶 o poni偶szych korzy艣ciach:

 

鈥    zwi臋kszenie odporno艣ci na stres,

鈥    spowolnienie starzenia si臋 organizmu,

鈥    detoksykacja,

鈥    aktywacja kom贸rek macierzystych.

 

Absolutnie nie zaleca si臋 stosowania 21-dniowej g艂od贸wki w kr贸tkich odst臋pach czasu, a co kilka miesi臋cy. Je艣li nie czujemy si臋 na si艂ach, mo偶emy po prostu przej艣膰 na diet臋 16/8, 18/6 lub 20/4 鈥 odmian postu przerywanego jest naprawd臋 du偶o, wi臋c z pewno艣ci膮 ka偶dy znajdzie odpowiedni膮 opcj臋 dla siebie. Wa偶na jest wcze艣niejsza adaptacja organizmu i nasza kondycja zdrowotna 鈥 warto skontaktowa膰 si臋 z kompetentnym dietetykiem, kt贸ry przeprowadzi nas przez ca艂y proces w bezpieczny spos贸b. Takich w Strefie Przemian nie brakuje!

 

Planujesz przej艣膰 na diet臋 IF i potrzebujesz wsparcia? Zaufaj Strefie Przemian!

 

Szukasz zdrowego i skutecznego sposobu na odchudzanie, ale liczenie kalorii to nie Twoja bajka? Coraz cz臋艣ciej zadajesz sobie pytanie, czy warto stosowa膰 post przerywany i jakie s膮 jego g艂贸wne za艂o偶enia? Zastanawiasz si臋, czy g艂od贸wka jest bezpieczna i jak mo偶e wp艂yn膮膰 na Tw贸j organizm i samopoczucie? Odpowied藕 na te i inne pytania z pewno艣ci膮 znajdziesz w poni偶szym materiale filmowym:

 

https://www.youtube.com/watch?v=rEaSB3pifBs&ab_channel=BartekSzemraj

 

Je艣li chcia艂by艣 rozpocz膮膰 swoj膮 przygod臋 z diet膮 16/8, ale nie czujesz si臋 do ko艅ca pewnie, zach臋camy Ci臋 do kontaktu z naszymi specjalistami. Wystarczy, 偶e napiszesz do nas wiadomo艣膰 za po艣rednictwem formularza kontaktowego lub na adres e-mail: kontakt@strefaprzemian.pl, a my dostarczymy Ci niezb臋dnych wskaz贸wek na temat diety IF. Zapisz si臋 r贸wnie偶 do naszego newslettera, a otrzymasz 7-dniowy jad艂ospis do pobrania ca艂kowicie za darmo.

 

Zesp贸艂 Strefa Przemian

 

Badania:

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6314618/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5572489/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4224222/

https://academic.oup.com/jn/article/141/1/148/4630595

Nast臋pne artyku艂y

To te偶 Ci臋 mo偶e zainteresowa膰, sprawd藕!

Pomogli艣my ju偶 tysi膮com os贸b.
Do艂膮cz do Strefy Przemian i zacznij swoj膮 metamorfoz臋!!