logologo

Ile posiłków spożywać na poście przerywanym? Strefa Przemian przychodzi z odpowiedzią!

Post przerywany to szereg wspaniałych korzyści dla Twojego organizmu. Wiesz już, jak podzielić swoją dobę na okno postu i okno spożywania posiłków, ale nie wiesz, ile dań powinieneś spożywać? Przeczytaj nasz artykuł – odpowiedź jest bardzo prosta.

Post przerywany: ile posiłków spożywać?

Przepis na idealną sylwetkę z internetowych diet to spożywanie 5-6 posiłków z określoną częstotliwością. Takie podejście do odżywiania wymaga od Ciebie niekiedy dużej samodyscypliny oraz skrupulatności. Jest to również zadanie bardzo wymagające, biorąc pod uwagę szybki pęd życia oraz nawał obowiązków spoczywający na barkach każdego z nas. Odpowiedzią na tę sytuację będzie post przerywany, który nie tylko niesie za sobą ogrom zbawiennych korzyści, ale również rozwiązuje problem związany ze spożywaniem dużej liczby dań w określonych odstępach czasu. Ile posiłków należy spożywać na poście przerywanym i czy wystarczą tylko 2? Odpowiedź znajdziesz poniżej!

post przerywany efekty

Źródło: EnvatoElements / Autor: tenkende

 

Post przerywany: krótka teoria

Zanim opowiemy trochę o liczbie posiłków, które należy spożywać na diecie IF warto przedstawić podstawowe założenia tego modelu żywieniowego oraz wspomnieć o jego najważniejszych zaletach.

Post przerywany (ang. intermittent fasting) nie jest zwykłą dietą. Na czym polega? Jest to model żywieniowy, który można dostosować nie tylko do własnego jadłospisu, ale również do nawyków i preferencji. Post okresowy dzieli dobę na dwa podstawowe okresy.

Pierwszy to okno postu, podczas którego wolno spożywać tylko wodę oraz niesłodzoną herbatę i kawę (pamiętaj, żeby do kawy nie dodawać również mleka ani śmietanki!). W tym czasie Twój organizm pobiera energię do działania z zapasów energetycznych zgromadzonych w tkance tłuszczowej. Reszta doby to okno, w którym możesz spożywać jedzenie.

Do najbardziej popularnej odmiany tego modelu żywieniowego należy dieta 16/8, podczas której przez 16 godzin pościsz, a przez 8 godzin spożywasz posiłki.

 

Zalety diety IF

Oprócz tego, że dietę można bardzo łatwo dostosować do Twojego rytmu dnia, posiada ona również niezliczone plusy. Zastanawiasz się jakie? 

Oto krótka lista tylko niektórych z nich:

łatwość wdrożenia – zasady postu okresowego mogą być bez problemu dostosowane do każdego jadłospisu;

zaoszczędzony czas – dieta IF nie wymaga przyrządzania wymyślnych posiłków i pozwala ograniczyć się do 1-3 dań;

szybka utrata wagi – w oknie głodówki organizm efektywnie czerpie energię z już zgromadzonej tkanki tłuszczowej, dzięki czemu nadprogramowe kilogramy szybko znikają;

uspokojenie układu trawiennego – dzięki zbawiennemu wpływowi na układ pokarmowy post przerywany pozwala pozbyć się problemów z trawieniem, wzdęć i uczucia przepełnienia.

 

post przerywany 16/8

Źródło: EnvatoElements / Autor: bestproject

 

Ile posiłków jeść podczas postu okresowego? Postaw sobie realny cel!

Zastanawiasz się, ile posiłków powinieneś spożywać, będąc na poście okresowym? Wszystko zależy od tego, na jakim etapie wdrażania modelu żywieniowego jesteś. Na pewno warto stawiać sobie realne cele do wykonania oraz stosować metodę małych kroków, która z pewnością Cię nie zawiedzie.

Jeżeli dopiero zaczynasz i jesteś w okresie adaptacji do diety IF, warto w pierwszej kolejności skupić się na zmniejszeniu liczby spożywanych posiłków w ciągu dnia. Zapytasz, jak to zrobić?

Na początku wystarczy, że będziesz spożywać 3 posiłki wspomagane przekąskami. Jeżeli jesteś już w stanie odżywiać się w ten sposób bez większego problemu, przejdź do kolejnej fazy. Ogranicz jedzenie do 3 głównym posiłków bez dodatkowych przekąsek.

W kolejnym kroku warto zwrócić uwagę na czas, w którym spożywasz posiłki i w ten sposób podzielić dobę na okres głodówki oraz okres spożywania posiłków, dochodząc do słynnego modelu diety 16/8. Proste? No pewnie, że proste!

Oprócz wyznaczania sobie realnych celów, warto również wziąć pod uwagę oczekiwane rezultaty. Dieta IF jest na tyle elastyczna, że można manipulować w niej czasem lub liczbą zjadanych posiłków. Możesz łatwo postawić na skrócenie okna żywieniowego lub zmniejszenie liczby dań, które przyjmujesz.

 

Słuchaj swojego ciała!

Słuchanie potrzeb swojego organizmu to nie tylko klucz do sukcesu w poście okresowym, ale we wszystkich zmianach, które mają docelowo prowadzić do lepszego samopoczucia i zdrowszych nawyków żywieniowych.

Jeżeli na poście okresowym czujesz się bardzo dobrze i masz efekty, jest to proste potwierdzenie, że powinieneś kontynuować ten model żywieniowy. Natomiast jeśli czujesz się źle i nie widzisz efektów, wystarczy, że wydłużysz okno przyjmowania pokarmów lub postarasz się zwiększyć podaż kaloryczną i z pewnością Twoja dieta IF wejdzie na nowy poziom.

Pamiętaj, że jeżeli od czasu do czasu skrócisz okres postu do 12 godzin lub zjesz 4 posiłki zamiast 2, to kompletnie nic się złego nie stanie. Raz na parę miesięcy możesz również spróbować wprowadzić post trwający 24 lub 48 godzin. To z pewnością przyczyni się do optymalizacji efektów, jakie możesz osiągnąć, wdrażając dietę 16/8 to swoich nawyków.

 

dieta 16/8

Źródło: EnvatoElements / Autor: twenty20photos

 

Dieta IF ze Strefą Przemian

Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat postu okresowego, ale nadal do końca nie wiesz, jak podzielić objętość jedzenia przypadającą na dany dzień, na poszczególne posiłki, Strefa Przemian chętnie rozwieje Twoje wątpliwości. Abyś lepiej zrozumiał omawiany temat, możesz również zapoznać się z krótkim materiałem, w którym odpowiadamy, ile posiłków jeść na diecie 16/8:

https://youtu.be/cSoShHQMlmM

Jeżeli nadal masz wiele pytań, chętnie na nie odpowiemy – wystarczy, że skontaktujesz się z nami, wysyłając wiadomość za pomocą naszego formularza kontaktowego lub pod adresem e-mail: kontakt@strefaprzemian.pl. Natomiast jeżeli masz ochotę zgłębić zagadnienie postu przerywanego jeszcze bardziej, wypróbuj nasz e-book: Post przerywany. Intermittent Fasting. Przewodnik Krok po Kroku. Szukasz inspiracji na posiłki do Twojej diety IF? Nic prostszego. Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera. Po subskrypcji otrzymasz link do 7-dniowego jadłospisu do pobrania.

Zespół Strefa Przemian

 

Badania:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4224222/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5572489/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6314618/

https://academic.oup.com/jn/article/141/1/148/4630595

Następne artykuły

To też Cię może zainteresować, sprawdź!

Pomogliśmy już tysiącom osób.
Dołącz do Strefy Przemian i zacznij swoją metamorfozę!!