logologo

­čĄö Co je┼Ť─ç na po┼Ťcie przerywanym? Strefa Przemian podpowiada!

Ka┼╝dy, kto wdro┼╝y┼é post przerywany do swojego ┼╝ycia przyzna, ┼╝e to jedna z jego najlepszych decyzji. Znasz ju┼╝ zasady tego modelu ┼╝ywieniowego, ale nie wiesz, co dok┼éadnie je┼Ť─ç podczas diety IF? Przeczytaj ten artyku┼é.

Co je┼Ť─ç na po┼Ťcie przerywanym?

Zbawienne korzy┼Ťci postu przerywanego s─ů znane amatorom zdrowego od┼╝ywiania na ca┼éym ┼Ťwiecie. Praktyczno┼Ť─ç wdro┼╝enia, mo┼╝liwo┼Ť─ç dostosowania jad┼éospisu do w┼éasnych potrzeb oraz prosta manipulacja oknem postu, a tak┼╝e oknem ┼╝ywienia to idealna opcja nie tylko dla freakÔÇÖ├│w zdrowego od┼╝ywiania, ale r├│wnie┼╝ dla zwyk┼éych ┼Ťmiertelnik├│w, kt├│rzy ci─ůgle cierpi─ů na brak czasu. Chcesz wiedzie─ç, na czym polega dieta IF i co je┼Ť─ç na po┼Ťcie okresowym? A mo┼╝e znasz ju┼╝ jej podstawowe za┼éo┼╝enia, ale do ko┼äca nie wiesz, co w┼éo┼╝y─ç na talerz i jak dok┼éadnie skomponowa─ç swoje posi┼éki? Odpowiedzi na te pytania s─ů prostsze ni┼╝ my┼Ťlisz!

Źródło: EnvatoElements / Autor: NatashaBreen

 

Post przerywany: dieta czy model ┼╝ywieniowy?

W przeciwie┼ästwie do popularnego pogl─ůdu na temat postu okresowego dieta IF jest modelem ┼╝ywieniowym, a nie diet─ů w klasycznym tego s┼éowa znaczeniu. To tak naprawd─Ö podzia┼é doby na 2 okresy ÔÇô czas postu oraz czas spo┼╝ywania posi┼ék├│w. Do przyk┼éad├│w postu okresowego nale┼╝y dieta 16/8, gdzie przez 16 godzin jeste┼Ť na po┼Ťcie, a przez 8 spo┼╝ywasz posi┼éki.

Co daje nam taki w┼éa┼Ťnie podzia┼é? Taki schemat ┼╝ywienia pozwala naszemu organizmowi na czerpanie energii z zapas├│w zgromadzonych w tkance t┼éuszczowej podczas okna g┼éod├│wki. Jednak warto pami─Öta─ç o tym, ┼╝e r├│wnie wa┼╝nym elementem postu okresowego jest to, co wk┼éadamy na talerz, kiedy ju┼╝ mo┼╝emy spo┼╝ywa─ç posi┼éki.

Post okresowy to tylko narz─Ödzie w Twoich r─Ökach, kt├│re mo┼╝e pozwoli─ç Ci na optymalizacj─Ö efekt├│w, jakie chcesz osi─ůgn─ů─ç. Dlatego nie sztuk─ů jest podzieli─ç dob─Ö na dwa okresy i w trakcie okna ┼╝ywieniowego folgowa─ç sobie do woli, a z g┼éow─ů podchodzi─ç do produkt├│w, kt├│re w efekcie l─ůduj─ů na Twoim talerzu.

 

Kilka powod├│w, dla kt├│rych warto zainteresowa─ç si─Ö postem okresowym.

┼üatwo┼Ť─ç wdro┼╝enia oraz mo┼╝liwo┼Ť─ç dostosowania do w┼éasnych preferencji ┼╝ywieniowych to dopiero pocz─ůtek plus├│w diety IF. 

Przechodz─ůc na post przerywany, mo┼╝esz cieszy─ç si─Ö r├│wnie┼╝ takimi korzy┼Ťciami, jak:

ÔŚĆ      skr├│cenie czasu przygotowania posi┼ék├│w ÔÇô tak naprawd─Ö, mo┼╝esz przygotowa─ç jedno zbilansowane danie i podzieli─ç je na 2 lub 3 posi┼éki ÔÇô zaoszcz─Ödzisz czas nie tylko gotuj─ůc, ale r├│wnie┼╝ robi─ůc zakupy;

ÔŚĆ      ukojenie uk┼éadu nerwowego ÔÇô ju┼╝ dawno udowodniono, ┼╝e post przerywany jest idealnym sposobem, aby pozby─ç si─Ö waha┼ä nastroju oraz stan├│w rozdra┼╝nienia ÔÇô spr├│buj, a Twoje sko┼éatane nerwy Ci podzi─Ökuj─ů;

ÔŚĆ      pozbycie si─Ö dolegliwo┼Ťci trawiennych ÔÇô masz problemy z ci─ůg┼éymi wzd─Öciami? Zmniejszaj─ůc liczb─Ö posi┼ék├│w oraz wyznaczaj─ůc odpowiednie okno ┼╝ywieniowe, dajesz swoim jelitom czas na oddech;

ÔŚĆ      optymalizacja tkanki t┼éuszczowej ÔÇô jedz─ůc z du┼╝─ů cz─Östotliwo┼Ťci─ů, Tw├│j organizm nie ma kiedy skorzysta─ç z tkanki t┼éuszczowej, kt├│ra jest dla niego idealnym paliwem.

 

 ┼╣r├│d┼éo: EnvatoElements / Autor: furmanphoto

 

Co je┼Ť─ç na po┼Ťcie przerywanym: kilka prostych wskaz├│wek.

1. Warzywna baza: aby zapewni─ç sobie pe┼én─ů gam─Ö mikroelement├│w, tak wa┼╝n─ů dla dobrego funkcjonowania organizmu, warto zawsze upewni─ç si─Ö, ┼╝e warzywa stanowi─ů minimum 50% obj─Öto┼Ťci ka┼╝dego Twojego posi┼éku.

2. Kontrola to podstawa: kiedy ko┼äczy si─Ö okres g┼éod├│wki, staraj si─Ö kontrolowa─ç. Gdy jesz pierwszy posi┼éek, nie jedz na si┼é─Ö do tzw. ÔÇ×oporuÔÇŁ. Zabierz si─Ö do jedzenia powoli i z rozwag─ů, pami─Ötaj─ůc, ┼╝e przed Tob─ů jeszcze co najmniej 1-2 posi┼éki. Warto r├│wnie┼╝ zacz─ů─ç od warzyw, a p├│┼║niej przej┼Ť─ç do ┼║r├│de┼é energii, czyli t┼éuszczy lub w─Öglowodan├│w ÔÇô w zale┼╝no┼Ťci od spo┼╝ywanego posi┼éku.

3. Najedz si─Ö ostatnim posi┼ékiem: pod koniec okna ┼╝ywieniowego warto tak skomponowa─ç ostatni posi┼éek, aby naje┼Ť─ç si─Ö nim na jak najd┼éu┼╝szy czas, poniewa┼╝ przed Tob─ů okno postu. Nie warto ucieka─ç si─Ö do da┼ä, kt├│re spowoduj─ů, ┼╝e od razu b─Ödziesz g┼éodny. Jak si─Ö do tego zabra─ç? Posi┼éek najlepiej oprze─ç na t┼éuszczach, poniewa┼╝ te rozk┼éadaj─ů si─Ö d┼éugo i stabilnie, oferuj─ůc warto┼Ťciowe ┼║r├│d┼éo energii.

 

Co na talerzu?

Masz ju┼╝ zasady postu przerywanego w ma┼éym palcu? Wypr├│bowa┼ée┼Ť r├│wnie┼╝ polecane przez nas triki z poprzedniego akapitu, ale nadal zastanawiasz si─Ö, co dok┼éadnie w┼éo┼╝y─ç na talerz, ┼╝eby dobrze wykorzysta─ç okno ┼╝ywieniowe na diecie IF?

Odpowied┼║ jest prostsza ni┼╝ my┼Ťlisz. Warto p├│j┼Ť─ç w diet─Ö niskow─Öglowodanow─ů. Co to oznacza? W oknie ┼╝ywieniowym 1 z Twoich posi┼ék├│w b─Ödzie bazowa┼é w du┼╝ej mierze na bia┼éku i w─Öglowodanach, natomiast 2 pozosta┼ée b─Öd─ů oparte na bia┼éku i t┼éuszczach jako g┼é├│wnych makrosk┼éadnikach. Czy jest jeszcze jaka┼Ť opcja?

Oczywi┼Ťcie, mo┼╝esz r├│wnie┼╝ spr├│bowa─ç diety ketogenicznej. Z czym to si─Ö wi─ů┼╝e? To nic prostszego ni┼╝ bazowanie swoich wszystkich posi┼ék├│w (niezale┼╝nie od tego, czy jesz 2, czy 3 dania w oknie ┼╝ywieniowym) na po┼é─ůczeniu bia┼éek i t┼éuszczy.

Wyb├│r schematu ┼╝ywieniowego warto oprze─ç na w┼éasnych preferencjach ┼╝ywieniowych i postawi─ç na taki, kt├│ry jest najwygodniejszy i najbardziej praktyczny. Je┼╝eli nie wiesz, kt├│ry wariant b─Ödzie dla Ciebie najlepszym rozwi─ůzaniem, mo┼╝esz po prostu wypr├│bowa─ç ka┼╝dy z nich. Twoje cia┼éo z pewno┼Ťci─ů samo podpowie Ci, po wdro┼╝eniu kt├│rego jad┼éospisu czuje si─Ö najlepiej.

 

Źródło: EnvatoElements / Autor: sea_wave

 

Co je┼Ť─ç na po┼Ťcie przerywanym - materia┼é filmowy.

Nadal masz w─ůtpliwo┼Ťci dotycz─ůce postu przerywanego? Co je┼Ť─ç ÔÇô to pytanie, kt├│re ci─ůgle Ci─Ö trapi? Specjali┼Ťci ze Strefy Przemian stawi─ů czo┼éa nawet najbardziej skomplikowanym zagadnieniom. Mo┼╝esz zg┼éosi─ç si─Ö do nas przez formularz kontaktowy lub pod adresem: kontakt@strefaprzemian.pl. Aby┼Ť lepiej zrozumia┼é nasz artyku┼é, przygotowali┼Ťmy go r├│wnie┼╝ w formie kr├│tkiego, ale tre┼Ťciwego materia┼éu filmowego:

https://youtu.be/UMgOmb2qUeU

Dodatkow─ů opcj─ů na zg┼é─Öbienie tematu diety IF b─Ödzie nasz e-book: Post przerywany. Intermittent Fasting. Przewodnik Krok po Kroku. Masz problem z komponowaniem posi┼ék├│w i nie wiesz, jak przygotowa─ç dobrze zbilansowane danie? A mo┼╝e szukasz inspiracji na opcje bia┼ékowo-t┼éuszczowe? Nic prostszego! Specjalnie dla Ciebie przygotowali┼Ťmy darmowy 7-dniowy jad┼éospis, kt├│ry dost─Öpny jest po zapisaniu si─Ö do naszego newslettera. Znajdziesz w nim wiele prostych rozwi─ůza┼ä ┼╝ywieniowych, kt├│re z pewno┼Ťci─ů stan─ů si─Ö ┼Ťwietn─ů inspiracj─ů na przysz┼éo┼Ť─ç!

Zespół Strefa Przemian

Badania:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4224222/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5572489/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6314618/

https://academic.oup.com/jn/article/141/1/148/4630595

https://suppversity.blogspot.com/2018/08/protein-veggies-first-carbs-later-new.html?fbclid=IwAR1ip0rLQnHVrFoekjJJgWTr_1Nxa7DKOEPwvAuKAJ5mIOOi5IYNoHDMK4o&m=1

 

Następne artykuły

To te┼╝ Ci─Ö mo┼╝e zainteresowa─ç, sprawd┼║!

Pomogli┼Ťmy ju┼╝ tysi─ůcom os├│b.
Do┼é─ůcz do Strefy Przemian i zacznij swoj─ů metamorfoz─Ö!!