logologo

Trening przy Hashimoto! Jak ćwiczyć w niedoczynności tarczycy?

Czy niedoczynność tarczycy może być utrudnieniem w uzyskaniu efektów odchudzania i ćwiczeń?

Niedoczynność tarczycy – wbrew pozorom – może być poważnym schorzeniem. A to dlatego, że właśnie tarczyca i produkowane przez nią hormony są odpowiedzialne za prawidłowy metabolizm organizmu.

Czym jest niedoczynność tarczycy?

Tarczyca odpowiada za produkcję dwóch kluczowych hormonów:

  • T4 – tyroksyny,
  • T3 – trójjodotyroniny.

Ich odpowiedni poziom w organizmie jest kluczowy nie tylko dla prawidłowego metabolizmu, ale również wzrostu tkanek czy kości, rozwoju ośrodkowego układu nerwowego oraz dojrzewania płciowego. Niedoczynność tarczycy zaś to nic innego jak niedostateczny ilość produkcji ww. hormonów. 

 

Źródło: EnvatoElements/Autor:ratmaner

Jak rozpoznać niedoczynność tarczycy? 

Temu zespołowi chorobowemu przypisuje się szereg objawów. Jeśli często odczuwasz:

  • utratę energii,
  • senność, 
  • ogólne zmęczenie,
  • osłabienie mięśni,
  • zaburzenia koncentracji i pamięci,

a dodatkowo masz problem ze zrzuceniem wagi, wypadającymi włosami, obniżoną perystaltyką jelit, obrzękami, przesuszeniem skóry czy obniżoną ciepłotą ciała, powinieneś rozważyć kontrolę hormonów tarczycy. Oczywiście przytoczone objawy mogą być wywołane również innymi chorobami, dlatego tak ważna jest odpowiednia diagnostyka i potwierdzenie lub wykluczenie niedoczynności tarczycy. 

Choroby tarczycy a Hashimoto

Szczególną odmianą choroby tarczycy jest Hashimoto, czyli zapalenie gruczołu o podłożu immunologicznym. W dużym uproszczeniu w Hashimoto dochodzi do autodestrukcji tarczycy, która jest atakowana przez własne komórki odpornościowe. Co najgorsze, Hashimoto może nie dawać żadnych objawów przez kilka pierwszych lat choroby, a diagnozowane jest najczęściej w trakcie poszukiwania przyczyn wiele innych dolegliwości, np. rozregulowania cyklu miesiączkowego czy zaburzenia rytmu serca. 

Hashimoto jest o tyle niebezpieczne, że niszcząc gruczoł tarczycy, zwiększa jej niedoczynność. Do jej skutecznego leczenia konieczne jest stosowanie odpowiednio dobranej terapii hormonalnej. Co ważne, Hashimoto, czyli niedoczynność na tle autoimmunologicznym nie jest schorzeniem związanym stricte z tarczycą, lecz jest to problem dotyczący przede wszystkim jelit. Tak kwestia jest dla Ciebie szczególnie ważna, jeśli cierpiąc na tę chorobę, poszukujesz skutecznego sposobu na to, żeby schudnąć. 

Niedoczynność tarczycy a ćwiczenia

Skoro prawidłowe funkcjonowanie tarczycy jest tak istotne dla prawidłowego metabolizmu, to czy jej schorzenia mogą utrudniać proces odchudzania? Oczywiście, że tak. Tym bardziej, jeśli mamy do czynienia z Hashimoto, które utrudnia funkcjonowanie, a tym samym odchudzanie. Nie oznacza to jednak, że osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy – nie ważne czy na tle autoimmunologicznym (Hashimoto) czy też nie – nie mogą skutecznie zrzucić zbędnych kilogramów. Wymaga to oczywiście większego wysiłku niż w przypadku osób zdrowych. 

Ważny jest też odpowiedni dobór ćwiczeń dla osób z tym schorzeniem. Warto też zrozumieć, że to nie Hashimoto jest przyczyną Twojego tycia, a Twój nieodpowiedni sposób odżywiania i styl życia. Dlatego tak ważna jest zmiana w sposobie myślenia, że to jak wyglądasz, ile ważysz i jak się czujesz zależy przede wszystkim od samego Ciebie. Choroba może wprawdzie utrudniać osiągnięcie niektórych efektów, ale nie będzie bezpośrednią przyczyną ewentualnych niepowodzeń. 

Jeśli chcesz wiedzieć, jak skutecznie schudnąć przy Hashimoto, obejrzyj poniższy film:

https://www.youtube.com/watch?v=WJSZMbVmA0w&feature=youtu.be

Ćwiczenia przy niedoczynności tarczycy – ważniejsze jakie, czy kiedy?

Jeśli obejrzałeś powyższy film, to już wiesz, że w procesie chudnięcia przy Hashimoto i niedoczynności tarczycy kluczową kwestię odgrywa nie tylko dieta, ale również poziom stresu, odpowiednia ilość snu oraz właściwa pora ćwiczeń. Temu ostatniemu zagadnieniu chciałem poświęcić nieco więcej uwagi…

Zanim jednak przejdę do samych ćwiczeń przy niedoczynności tarczycy, chciałbym też szybko zobrazować dobowy cykl pracy kortyzolu, czyli hormonu stresu. Jego poziom jest najwyższy rano w momencie pobudki (między godz. 6.00 a 8.00). Po tym czasie jego poziom w organizmie obniża się z każdą godziną, a w okolicach godz. 22.00. uzyskuje najniższy poziom. 

Jaki ma to związek z ćwiczeniami? A taki, że trening powinieneś wykonać w okresie najwyższego stężenia kortyzolu, czyli rano. Dlaczego? Ćwiczenia fizyczne, tak samo jak niedostateczna ilość snu czy kłótnia z bliską osobą są stresogenne dla organizmu. Jakie to ma znaczenie, gdybyś zrealizował trening nie rano, ale np. ok. godz. 18.00? Wykonane ćwiczenia sprawią, że poziom kortyzolu wzrośnie, a tym samym będziesz pod jego wpływem niemal przez cały dzień. Jak to przekłada się na Twoje schorzenie? Wysoki poziom stresu negatywnie oddziałuje na tarczycę, a tym samym może nasilać objawy Hashimoto. Dlatego uważam, że od rodzaju wykonywanych ćwiczeń – w przypadku niedoczynności tarczycy i Hashimoto – o wiele ważniejsza jest pora realizacji treningu. Im wcześniej, tym lepiej, gdyż pozwoli Ci zniwelować poziom kortyzolu w ciągu dnia. 

Jak ćwiczyć przy niedoczynności tarczycy?

Skoro już ustaliłem, jaka pora jest najlepsza na trening przy niedoczynności tarczycy, pora przejść do rodzaju ćwiczeń, które warto wykonywać przy tym schorzeniu. Moim zdaniem, popartym doświadczeniem osobistym (sam mam Hashimoto) oraz moich klientów Strefy Przemian (wielu z nich ma problemy z niedoczynnością tarczycy), najlepszym rodzajem ćwiczeń są interwały czy treningi o wysokiej intensywności. Oczywiście ową intensywność należy dostosować do stylu życia osoby rozpoczynającej treningi. Jeśli ktoś większość dnia spędza siedząc przed komputerem, to zbyt intensywny trening na początku może okazać się nie do dźwignięcia. Poza tym osobom z niedoczynnością tarczycy zalecam krótkie, intensywne treningi zamiast długi sesji cardio zwiększającej poziom stresu. Jeśli celem Twojego treningu jest redukcja tkanki tłuszczowej, powinieneś zadbać o ćwiczenia wielostawowe. W tym przypadku doskonale sprawdzą się:

  • przysiady,
  • podciągania,
  • martwe ciągi,
  • ciężary. 

Istotną kwestią w kontekście ćwiczeń jest również prawidłowe ich wykonywanie. Jeśli nie masz pewności, że przeprowadzasz odpowiednio trening, skonsultuj go z doświadczonym trenerem, który nie tylko skontroluje jego poprawność, ale też pomoże rozsądnie zaplanować cykl treningowy. W przypadku niedoczynności tarczycy sprawdza się bowiem system, gdzie po dniu treningu przysługuje dzień odpoczynku. Pamiętaj, że nadmierne forsowanie organizmu może doprowadzić Cię jedynie do kontuzji i wzrostu poziomu stresu, a nie do oczekiwanych efektów. Dlatego w treningu przy niedoczynności tarczycy tak ważny jest zdrowy rozsądek i profesjonalizm. 

Źródło: EnvatoElements/Autor:Rido81

Aby jeszcze bardziej zgłębić tematykę choroby Hashimoto, zachęcamy Cię do sięgnięcia po naszego e-booka: O chorobie Hashimoto w teorii i praktyce. Znajdziesz w nim m.in. zagadnienia związane z dietą, symptomami, a także sposobami radzenia sobie z dokuczliwymi objawami. Jeśli chcesz otrzymywać bezpłatne materiały na swojego maila i przy okazji przetestować darmowe 7-dniowe menu, koniecznie zapisz się do naszego newslettera na dole strony. W razie pytań zachęcamy do kontaktu: kontakt@strefaprzemian.pl. Czekamy na Ciebie z niecierpliwością!

Zespół Strefa Przemian

Następne artykuły

To też Cię może zainteresować, sprawdź!

Powiązane produkty

Tutaj znajdują się produkty, które mogą pasować do rzeczy, którą właśnie oglądasz. Stwórz swój zestaw!

Pomogliśmy już tysiącom osób.
Dołącz do Strefy Przemian i zacznij swoją metamorfozę!!