logologo

­čśŹ Najlepsze sposoby na zaparcia! Ôťö 5 skutecznych sposob├│w na zaparcia!

Ci─ůgle borykasz si─Ö ze wzd─Ötym brzuchem i zaparciami? Sprawd┼║ najlepsze sposoby na zaparcia od Strefy Przemian!

Zaparcia to problem, z kt├│rym boryka si─Ö wiele os├│b. Czym s─ů zaparcia i jak sobie z nimi radzi─ç? Strefa Przemian przedstawia 5 skutecznych sposob├│w na zaparcia, kt├│re przynios─ů szybk─ů ulg─Ö w tej przykrej dolegliwo┼Ťci. Zapraszamy do zapoznania si─Ö z naszym wpisem.

Zaparcia: 5 sprawdzonych sposob├│w na t─Ö przykr─ů dolegliwo┼Ť─ç

Szybkie tempo ┼╝ycia i zaniedbywanie zbilansowanej i zdrowej diety cz─Östo prowadzi do przykrych konsekwencji, w tym wzd─Ö─ç i zapar─ç. Spowolnione tempo trawienia i zaleganie tre┼Ťci pokarmowej w jelitach niekiedy objawia si─Ö dolegliwo┼Ťciami b├│lowymi i nieestetycznym wygl─ůdem brzucha. Jak sobie z tym poradzi─ç raz na zawsze i jakie s─ů skuteczne sposoby na zaparcia? Z naszego artyku┼éu dowiesz si─Ö, czym dok┼éadnie s─ů Twoje problemy trawienne, co mo┼╝e je powodowa─ç i jak sobie pom├│c w domowym zaciszu.

Źródło: EnvatoElements / Autor: leszekglasner

Zaparcia: czym s─ů i co je wywo┼éuje?

Zaparcia to dolegliwo┼Ť─ç charakteryzuj─ůca si─Ö zaleganiem tre┼Ťci pokarmowej w obr─Öbie uk┼éadu trawiennego, zazwyczaj w jelicie grubym. Sytuacja ta prowadzi nie tylko do dokuczliwych problem├│w z wypr├│┼╝nianiem, ale r├│wnie┼╝ do wzd─Ö─ç i nieatrakcyjnego wygl─ůdu okolic brzucha.

Jakie czynniki maj─ů wp┼éyw na zaparcia? Na li┼Ťcie mo┼╝liwych przyczyn znale┼║─ç mo┼╝na:

  • cukrzyc─Ö,
  • niedoczynno┼Ť─ç tarczycy,
  • endometrioz─Ö,
  • przyczyny neurologiczne,
  • a nawet sytuacyjne, takie jak np. d┼éuga podr├│┼╝.

W wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w g┼é├│wnym sprawc─ů problem├│w z wypr├│┼╝nianiem jest ┼║le zbilansowany codzienny jad┼éospis. Jak─ů diet─Ö na zaparcia warto stosowa─ç i jak mo┼╝na sobie pom├│c w zaciszu w┼éasnego domu? Poni┼╝ej podajemy 5 sprawdzonych sposob├│w na zaparcia!

5 skutecznych sposob├│w na zaparcia

1. B┼éonnik ÔÇô sprzymierzeniec czy wr├│g?

W wielu internetowych ┼║r├│d┼éach mo┼╝na znale┼║─ç informacje o tym, ┼╝e wdro┼╝enie do diety produkt├│w o wysokiej zawarto┼Ťci b┼éonnika pomo┼╝e Ci upora─ç si─Ö z zaparciami na dobre. Substancja ta przedstawiana jest jako magiczny sk┼éadnik diety na zaparcia, kt├│ry w zasadzie przepchnie zalegaj─ůc─ů tre┼Ť─ç jelitow─ů i pozwoli Ci uwolni─ç si─Ö od przykrego problemu. W praktyce niestety sytuacja wygl─ůda nieco inaczej.

Dorzucenie kolejnej porcji jedzenia bogatej w b┼éonnik, gdy Twoje jelita s─ů ju┼╝ nadmiernie wype┼énione tre┼Ťci─ů pokarmow─ů, jedynie dok┼éada im pracy. W┼é├│kno pokarmowe do pewnego momentu u┼éatwia trawienie, ale dieta zbyt bogata w produkty z b┼éonnikiem mo┼╝e prowadzi─ç do wzd─Ö─ç, a te z kolei mog─ů spot─Ögowa─ç Twoje problemy z wypr├│┼╝nianiem.

Warto wypr├│bowa─ç t─Ö zale┼╝no┼Ť─ç na w┼éasnej sk├│rze. Cierpisz z powodu uporczywych zapar─ç? Ogranicz spo┼╝ywanie tej substancji, a w nied┼éugim czasie powiniene┼Ť poczu─ç o wiele wi─Öksz─ů ulg─Ö ni┼╝ podczas stosowania klasycznej diety na zaparcia.

2. Pij wi─Öcej wody.

Zapominasz o piciu wody w ci─ůgu dnia? Niestety, ale wi─Ökszo┼Ť─ç z nas chodzi permanentnie odwodniona, a prawd─ů jest, ┼╝e nawet najmniejsze odst─Öpstwo od odpowiedniego poziomu nawodnienia organizmu mo┼╝e skutkowa─ç negatywnymi dolegliwo┼Ťciami.

W okresie wzmo┼╝onych zapar─ç postaw na maksymalne nawodnienie i pij nieco wi─Öcej tego ┼╝yciodajnego p┼éynu ni┼╝ zazwyczaj. Nawadnianie si─Ö, nawet nieco na si┼é─Ö, b─Ödzie mia┼éo nieoceniony wp┼éyw na jako┼Ť─ç Twojego trawienia, poniewa┼╝ woda skutecznie usprawnia prac─Ö jelit.

Masz problem z wykszta┼éceniem nawyku picia wody? Postaw sobie nape┼énion─ů szklank─Ö z p┼éynem obok ┼é├│┼╝ka i zacznij od niej dzie┼ä. Dodatkow─ů pomoc─ů b─Ödzie np. zainstalowanie aplikacji w telefonie z powiadomieniami o spo┼╝ywaniu odpowiedniej ilo┼Ťci wody w ci─ůgu dnia. 

Źródło: EnvatoElements / Autor: amenic181

3. Spos├│b na zaparcia? Post przerywany!

Post przerywany to model ┼╝ywieniowy, kt├│ry dzieli dob─Ö na dwa przedzia┼éy czasowe. Pierwszy z nich to czas, w kt├│rym spo┼╝ywanie kalorii jest dozwolone, natomiast drugi to okres, kiedy mo┼╝esz sobie pozwoli─ç tylko na picie wody, kawy i herbaty (oczywi┼Ťcie bez ┼╝adnych dodatk├│w w postaci cukru czy ┼Ťmietanki!).

Post w diecie IF to idealny moment, aby Tw├│j uk┼éad pokarmowy z┼éapa┼é oddech i odpocz─ů┼é od czynno┼Ťci zwi─ůzanych z trawieniem. Zaparcia zwi─ůzane s─ů z zalegaj─ůc─ů tre┼Ťci─ů pokarmow─ů, a intermittent fasting mo┼╝e stworzy─ç dla Twojego organizmu ┼Ťwietn─ů okazj─Ö do uporania si─Ö z ni─ů.

Tradycyjna dieta nie sprzyja optymalizacji trawienia ÔÇô pi─Ö─ç posi┼ék├│w w r├│wnych odst─Öpach czasu zmusza Twoje jelita do ci─ůg┼éego wysi┼éku. Im cz─Ö┼Ťciej i wi─Öcej obj─Öto┼Ťciowo jesz, tym Tw├│j uk┼éad pokarmowy ma mniej czasu na wytchnienie i jest bardziej obci─ů┼╝ony.

4. Zadbaj o układ nerwowy

Uk┼éad nerwowy jest bezpo┼Ťrednio po┼é─ůczony z uk┼éadem pokarmowym, a dok┼éadniej z bakteriami, kt├│re zamieszkuj─ů Twoje jelita. Nie na darmo m├│wi si─Ö, ┼╝e jelita to drugi m├│zg. To w┼éa┼Ťnie dlatego w stresuj─ůcych sytuacjach wi─Ökszo┼Ť─ç os├│b reaguje b├│lami brzucha, ┼Ťciskiem w ┼╝o┼é─ůdku i zaparciami lub zaburzonymi cyklami wypr├│┼╝nie┼ä.

Najlepszym rozwi─ůzaniem jest zapewnienie Twojemu organizmowi jak najspokojniejszego ┼Ťrodowiska, kt├│re nie obfituje w stresory. Niestety w dzisiejszych czasach taka sytuacja jawi si─Ö jako raj na ziemi, dlatego warto wdro┼╝y─ç w ┼╝ycie kilka metod promuj─ůcych relaks i wyciszenie.

Pierwszym skutecznym sposobem na zaparcia, o kt├│ry mo┼╝e zadba─ç ka┼╝dy, jest poprawa jako┼Ťci snu. Aby podnie┼Ť─ç komfort nocnego wypoczynku, stw├│rz odpowiedni klimat w sypialni. Pozb─ůd┼║ si─Ö ┼║r├│de┼é ┼Ťwiat┼éa, a tak┼╝e urz─ůdze┼ä, kt├│re skutecznie zapobiegaj─ů wyciszeniu, jak np. telewizor. Przewietrz pok├│j przed po┼éo┼╝eniem si─Ö spa─ç i nie tra─ç czasu na przegl─ůdanie jasnego ekranu telefonu.

Istnieje mn├│stwo technik u┼éatwiaj─ůcych osi─ůgni─Öcie spokoju, pocz─ůwszy od spacer├│w z psem i medytacji, ko┼äcz─ůc na masa┼╝ach, akupresurze i s┼éuchaniu relaksacyjnej muzyki. Je┼Ťli spr├│bowa┼ée┼Ť ju┼╝ wszystkiego i nic nie przynosi po┼╝─ůdanych rezultat├│w, spr├│buj skonsultowa─ç si─Ö z psychologiem, kt├│ry podpowie Ci, jak walczy─ç z chronicznym stresem.

5. Zadbaj o aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů

Szukasz skutecznych spos├│b na gorsze trawienie? Opr├│cz odpowiedniej diety na zaparcia znajd┼║ czas w ci─ůgu dnia na regularny ruch. Nie m├│wimy tutaj o odbywaniu kator┼╝niczych trening├│w lub trzygodzinnych sesji kardio. Aby polepszy─ç prac─Ö jelit, wystarczy regularnie chodzi─ç na spacery.

Je┼Ťli spacerowanie wydaje Ci si─Ö najnudniejsz─ů aktywno┼Ťci─ů pod s┼éo┼äcem, nie musisz robi─ç tego w pojedynk─Ö. Wystarczy, ┼╝e we┼║miesz na taki spacer przyjaci├│┼ék─Ö lub mam─Ö, a oboje skorzystacie z tej formy wypoczynku. Na pocz─ůtku mo┼╝esz zacz─ů─ç od pi─Öciu minut dziennie, a z czasem zwi─Öksza─ç d┼éugo┼Ť─ç spaceru nawet do godziny.

Niedaleko Twojego domu znajduje si─Ö urokliwy park lub las? Ka┼╝dy z nich to idealne miejsce na przechadzki. Zielona przestrze┼ä wok├│┼é Ciebie pozytywnie wp┼éynie na obni┼╝enie poziomu stresu, a co za tym idzie, poprawi Twoje trawienie, pomagaj─ůc Ci upora─ç si─Ö z zaparciami.

Źródło: EnvatoElements / Autor: bernardbodo

Dieta na zaparcia od Strefy Przemian

Cierpisz na zaparcia i nie wiesz, jak sobie z nimi poradzi─ç, posi┼ékuj─ůc si─Ö domowymi sposobami? Chcesz zmieni─ç swoje dotychczasowe nawyki i wprowadzi─ç skuteczn─ů diet─Ö na zaparcia? Specjali┼Ťci ze Strefy Przemian ch─Ötnie Ci w tym pomog─ů.

Pope┼éniasz wiele b┼é─Öd├│w podczas komponowania codziennego jad┼éospisu? A mo┼╝e szukasz porady dietetyka? Zapraszamy do kontaktu pod adresem: kontakt@strefaprzemian.pl lub poprzez formularz kontaktowy znajduj─ůcy si─Ö na naszej stronie. Ch─Ötnie przygotujemy dla Ciebie indywidualny jad┼éospis, kt├│ry w prosty spos├│b rozwi─ů┼╝e Tw├│j problem z zaparciami.

Szukasz nieco kulinarnych inspiracji? Zapraszamy do przejrzenia naszych e-book├│w, w kt├│rych podpowiadamy, jak przygotowa─ç dania tak, aby by┼éy g─Öste od┼╝ywczo i wype┼énione po brzegi witaminami. Zapraszamy tak┼╝e do zapisania si─Ö do naszego newslettera. Zostaj─ůc subskrybentem, dostaniesz dost─Öp do darmowego tygodniowego jad┼éospisu z przepisami low-carb. Zapisz si─Ö ju┼╝ dzi┼Ť i ┼éap gar┼Ť─ç ┼Ťwie┼╝ych dietetycznych pomys┼é├│w!

Je┼Ťli szukasz sposob├│w na zaparcia, zapoznaj si─Ö dodatkowo z materia┼éem wideo, kt├│ry zosta┼é przygotowany z my┼Ťl─ů o takich osobach jak Ty:

https://www.youtube.com/watch?v=wHWb08usliU

Zespół Strefa Przemian

 

Badania:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3435786/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22969234/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24267606/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28065611/

Następne artykuły

To te┼╝ Ci─Ö mo┼╝e zainteresowa─ç, sprawd┼║!

Powi─ůzane produkty

Tutaj znajduj─ů si─Ö produkty, kt├│re mog─ů pasowa─ç do rzeczy, kt├│r─ů w┼éa┼Ťnie ogl─ůdasz. Stw├│rz sw├│j zestaw!

Pomogli┼Ťmy ju┼╝ tysi─ůcom os├│b.
Do┼é─ůcz do Strefy Przemian i zacznij swoj─ů metamorfoz─Ö!!