logologo

Kiedy jeść, żeby schudnąć? Różnica między głodem emocjonalnym, a głodem fizycznym!

Udaje Ci się w większości przestrzegać diety lub modelu żywieniowego, który wdrożyłeś w celu osiągnięcia upragnionej wagi, ale czasami jesteś tak głodny, że nie możesz powstrzymać się przed spożyciem nadprogramowej przekąski lub dania? W głowie ciągle kołacze Ci się pytanie: kiedy jeść, żeby schudnąć? Wystarczy, że zrozumiesz różnicę między głodem emocjonalnym a głodem fizycznym, a wszystkie Twoje wątpliwości zostaną szybko rozwiane.

Kiedy jeść, żeby schudnąć? Organizm prawdę Ci powie.

Większość diet cud zakłada przyjmowanie pokarmów o określonych porach dnia i w wyznaczonych odstępach czasu. Zazwyczaj jest to interwał wahający się między 3 a 4 godzinami pomiędzy poszczególnymi daniami. Ale czy jest to dobre podejście do tego, kiedy jeść, żeby schudnąć?

 

Zastanów się, czy Twój organizm ma wbudowany wewnętrzny zegarek, który idealnie wylicza Ci czas pomiędzy posiłkami, nagradzając Cię utratą wagi za idealne dotrzymanie czasu jedzenia? Oczywiście, że nie. Co w takim razie można traktować za wyznacznik tego, kiedy jeść, żeby schudnąć?

 

Odpowiedź jest bardzo prosta, wystarczy, że posłuchasz swojego organizmu, który sam powie Ci, czy jest głodny, czy nie.Problem pojawia się dopiero wtedy, kiedy czujesz, że jesteś głodny praktycznie bez przerwy. Ale spokojnie, istnieją 2 rodzaje głodu, a kiedy zapoznasz się z tym, jak je rozróżniać, na pewno wszystko się rozjaśni i łatwiej będzie Ci się wsłuchać w sygnały wysyłane przez Twoje ciało.

 

kiedy jeść, żeby schudnąć: owoce i warzywa ułożone w formie zegarka

Źródło: EnvatoElements / Autor: ratmaner

 

Rodzaje głodu: głód fizyczny vs. głód emocjonalny

Miałeś kiedyś wrażenie, że do końca nie jesteś pewien, czy naprawdę czujesz głód, czy tylko Ci się wydaje? Bardzo możliwe, że mogłeś wtedy doświadczać jednego z rodzajów głodu, czyli głodu emocjonalnego. Czym różni się on od głodu fizycznego?

 

Głód fizyczny daje o sobie znać na poziomie samego organizmu. Narasta stopniowo, a kiedy jesteś już bardzo spragniony jedzenia, objawia się burczeniem w brzuchu poniżej mostka. Czasami to uczucie przeradza się również w ssanie, wzrastając systematycznie. Głód fizyczny pojawia się kilka godzin po posiłku, ustaje po jego zjedzenia i wiąże się z uczuciem zadowolenia z nasycenia organizmu.

 

Jego całkowitym przeciwieństwem jest inny rodzaj głodu, znany jako głód emocjonalny. Często bierze nad nami górę i równie często jest on powodem, dla którego proces dochodzenia do upragnionej wagi wydłuża się w czasie. Nie dość, że pojawia się nagle, nawet kiedy jesteśmy już po dużym posiłku, to objawia się zachcianką na konkretną rzecz i rzadko ustępuje po jej zjedzeniu. Głód emocjonalny bywa również odpowiedzią na stres. Do jego charakterystycznych cech należy to, że czasami czujemy poczucie winy, że zjedliśmy na przykład coś słodkiego.

 

głód emocjonalny: ręka sięgająca po kawałek ciasta

Źródło: EnvatoElements / Autor: bublikhaus

 

Zrozumienie przyczyn głodu emocjonalnego gwarancją wygranej

Istnieje wiele przyczyn, dla których jemy w wyniku głodu emocjonalnego. Niestety uleganie takiemu stanowi może mieć wiele niepożądanych skutków, w tym trudność z pozbyciem się niechcianej tkanki tłuszczowej.

 

Do najczęstszych jego przyczyn należą:

·       Stres – dla jednych powód trudności z jedzeniem, dla innych podłoże głodu emocjonalnego. Wiele osób odreagowuje go, sięgając po batoniki, słodkie przekąski oraz dodatkowe posiłki.

·       Trudne emocje – głód emocjonalny może być szybką formą ucieczki przed takimi stanami emocjonalnymi, jak wstyd, smutek czy przygnębienie. Zjedzenie źródła cukrów prostych przynosi wielu osobom krótkotrwałą ulgę emocjonalną.

·       Nuda i brak zajęcia – brak harmonogramu dnia, w szczególności w weekendy, nierzadko staje się idealnym bodźcem do wywołania głodu. Czasami kończy się to bezczynnym przeglądaniem Instagrama, ale również bardzo często zjedzeniem całej tabliczki czekolady.

 

Zgłębienie mechanizmu, na którym opiera się głód emocjonalny to pierwszy krok do tego, aby go wyeliminować z Twoich nawyków. Gdy się z nim uporasz, zaczniesz jeść w momencie, kiedy Twoje ciało będzie odczuwać głód fizjologiczny, a to w rezultacie spowoduje, że zaczniesz pozbywać się zbędnych kilogramów.

 

znudzony mężczyzna oglądający telewizję na kanapie

Źródło: EnvatoElements / Autor: Prostock-studio

 

Borykasz się z głodem emocjonalnym? Strefa Przemian na pomoc!

Jeżeli głód emocjonalny przeszkadza Ci w osiągnięciu wymarzonej wagi, nie martw się. W Strefie Przemian wiemy o nim wszystko. Chętnie rozwiejemy Twoje wątpliwości i odpowiemy na wszystkie pytania. Wystarczy, że użyjesz naszego formularza kontaktowego. Aby łatwiej było Ci przyswoić różnice między głodem emocjonalnym a głodem fizjologicznym, zachęcamy do zapoznania się z naszym krótkim materiałem filmowym, przygotowanym specjalnie dla takich osób jak Ty:

https://youtu.be/oCi5pQHbRjI

Jeżeli natomiast już wiesz, kiedy jeść, żeby schudnąć, ale nie wiesz, jak skomponować swoje posiłki, zapisz się do naszego newslettera. Po zasubskrybowaniu dostaniesz dostęp do 7-dniowego jadłospisu, który na pewno wiele Ci rozjaśni. Jeśli spodobają Ci się nasze rozwiązania, podajemy również e-mail, za pomocą którego skontaktujesz z nami w sprawie bardziej złożonego programu dietetycznego:   kontakt@strefaprzemian.pl.

Zespół Strefa Przemian

Badania:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6082688/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6628875/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5639963/

Następne artykuły

To też Cię może zainteresować, sprawdź!

Pomogliśmy już tysiącom osób.
Dołącz do Strefy Przemian i zacznij swoją metamorfozę!!