logologo

Imbir w diecie - poznaj jego właściwości odchudzające!

Imbir znany jest z pobudzenia układu odpornościowego organizmu Czy imbir to również przyprawa o cennych właściwościach odchudzających?

Czy imbir jest dobry tylko na przeziębienie? Właściwości odchudzające imbiru i jego wpływ na organizm człowieka - czy rzeczywiście działa? Strefa Przemian odpowiada.

Imbir to przyprawa o cennych właściwościach odchudzających

Imbir jeszcze do niedawna był kojarzony z damskim piwem czy z daniami orientalnymi. Na szczęście ta azjatycka przyprawa coraz częściej doceniana jest również przez polską kuchnię. Imbir to przyprawa nie tylko wzmacniająca naszą odporność, ale również pomocna w odchudzaniu. Jak go stosować, aby wykorzystać jego wszystkie walory odżywcze?

Źródło: EnvatoEements/Autor:grafvision

Imbir i jego właściwości

Niewiele osób wie, że imbir jest rośliną kwitnącą. Jednak dla osób wykorzystujących go w kuchni najcenniejszy jest jego korzeń. Jego kłącze zawiera szereg olejków eterycznych i cennych witamin i minerałów. Dlatego jest ceniony nie tylko ze względu na swój wyjątkowy smak (mieszankę orzeźwiającej, gorzkiej i pikantnej nuty smaku), ale przede wszystkim na swój dobroczynny wpływ na nasz organizm. Ta azjatycka przyprawa jest cennym źródłem:

  • witaminy C,
  • witaminy E,
  • witaminy B6,
  • kwasu foliowego,
  • niacyny,
  • ryboflawiny,
  • magnezu,
  • potasu,
  • wapnia, 
  • żelaza,
  • sodu.

Ze względu na bogatą zawartość witamin i minerałów imbir jest dość popularnym środkiem stosowanym na przeziębienie. Napar z imbiru ma właściwości wzmacniające i rozgrzewające. W połączeniu z miodem i cytryną stanowi wyjątkową dawkę witamin i wartości odżywczych niezbędnych w walce z osłabieniem organizmu. 

Imbir nie tylko na przeziębienie?

Chociaż Polacy stosują imbir zwykle jako przyprawę rozgrzewającą, ten ma również szereg innych cennych właściwości przydatnych w leczeniu nie tylko przeziębienia. 

Napar z imbiru zalecany jest kobietom w ciąży zmagającym się z mdłościami. Jego właściwości w tym zakresie sprawdzą się również w leczeniu choroby lokomocyjnej. W ogóle imbir jest pomocny w leczeniu dolegliwości żołądkowych i jelitowych

Poza tym przyprawa działa antyoksydacyjnie i wspomaga oczyszczanie organizmu. Zalecana jest również dla osób borykających się z problemami krążeniowymi. Szereg badań naukowych wskazuje również pozytywny wpływ imbiru na leczenie objawów artretyzmu – jego regularne spożywanie niweluje ból w stawach kolanowych. A występujący w nim przeciwutleniacz 6-gingerol zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jajników.  

Imbir a odchudzanie

Mimo wielu wartości odżywczych, imbir jest niskokaloryczny. 100 gram produktu odpowiada ok. 80 kcal. Jednak nie to we właściwościach odchudzających tej przyprawy jest najważniejsze. Dzięki zawartym w nim związkom fenolowym (m.in. gingerolu, zinferonu i shogaolu) imbir ma działanie termogenne, czyli wspomaga utrzymanie stałej temperatury ciała, któremu towarzyszy spalanie kalorii. Wykorzystanie właściwości termogennych niektórych przypraw – w tym imbiru – działa na zbliżonej zasadzie jak termoregulacja organizmu po intensywnym treningu fizycznym. Zużycie energii przez mięśnie w trakcie ćwiczeń przekłada się na wzrost temperatury ciała. Jednym z głównych źródeł energii w tym przypadku jest tkanka tłuszczowa, która ulega redukcji. 

Regularne spożywanie produktów o właściwościach termogennych – takie jak imbir przyspiesza przemianę materii, a co za tym idzie proces spalania tkanki tłuszczowej. Pozytywny wpływ imbiru na redukcję tkanki tłuszczowej potwierdzają liczne badania przeprowadzone na myszach i szczurach. Miesięczna kuracja gingerolem u osobników z nadwagą skutecznie zmniejszyła poziom tkanki tłuszczowej. Imbir normuje również poziom nie tylko cukru we krwi, ale również hormonu odpowiedzialnego za uczucie sytości – leptyny. Tym samym spożywanie tej przyprawy może znacznie ułatwić walkę z odczuwaniem głodu w trakcie odchudzania. Poza tym imbir niweluje ilość kortyzolu w organizmie, który negatywnie wpływa na niekontrolowane tycie. 

Źródło: EnvatoEements/Autor:olesyaSh

Przepisy na potrawy z imbirem

Skoro imbir jest tak przydatny w odchudzaniu, w jakiej postaci najlepiej go spożywać? Najsmaczniejszy jest z pewnością surowy dodawany bezpośrednio do potrawy starty lub pokrojony na plasterki. W takiej postaci sprawdzi się w większości potraw. Sproszkowana przyprawa sprawdzi się zaś w napojach czy produktach cukierniczych, np. korzennych ciasteczkach. Dodając przyprawę w tej postaci do potraw, warto ją łączyć z innymi przyprawami korzennymi, tj. gałka muszkatołowa, cynamon czy goździki. Imbir pozwoli też wydobyć smak takich przypraw jak liść laurowy czy ziele angielskie. W połączeniu z innymi ziołami warto zachować dużą ostrożność. Ze względu na specyficzny smak tej azjatyckiej przyprawy w połączeniu z bazylią czy innymi ziołami nie do końca może zadowolić nasze kubki smakowe. 

Najłatwiejszym i najszybszym przepisem na wykorzystanie imbiru na odchudzanie jest przygotowanie naparu z przyprawy, miodu i cytryny. Napój można pić ciepły lub przestudzony. Oczywiście oprócz tego śmiało możesz dodawać imbir do wielu dań. Doskonale sprawdza się w sosach oraz marynatach. Równie dobrze możesz żuć plasterki rośliny, co dodatkowo odświeży Twój oddech. 

Pamiętaj jednak, że samo spożywanie imbiru nie spowoduje, że będziesz chudł w oczach. Przyprawa może wzmocnić efekt dobrze dobranej diety i zaplanowanych treningów. Jednak bez Twojego wysiłku i regularności ćwiczeń redukcja tkanki tłuszczowej poprzez stosowanie samego imbiru nie przyniesie oczekiwanych efektów. 

Imbir na odchudzanie – środki ostrożności

Tak jak z każdą przyprawą czy z ziołem, tak ze stosowaniem imbiru również należy zachować odpowiednie środki ostrożności. Z rozwagą do tej przyprawy powinny podchodzić szczególnie osoby chorujące na wrzody żołądkowe czy cierpiące na refluks. Powinieneś zachować również ostrożność, kiedy stosujesz leki rozrzedzające krew. Imbir też wykazuje tego rodzaju właściwości. 

Ze względu na specyficzny smak imbiru, jak też jego właściwości termogenne, ostrożność w jego stosowaniu powinny zachować kobiety w trakcie laktacji. Może on wpłynąć nie tylko na smak pokarmu, ale też wywołać dolegliwości pokarmowe u dziecka. 

Ze stosowania przyprawy powinny zrezygnować zupełnie osoby chorujące na:

  • nadciśnienie lub niedociśnienie tętnicze,
  • hemofilię,
  • wrzód dwunastnicy.

Jak szybko i skutecznie schudnąć? Strefa Przemian na ratunek!

Aby dodatkowo pomóc Ci zrozumieć, jak działa proces odchudzania i jakich błędów się wystrzegać, przygotowaliśmy materiał filmowy:

Nadal zastanawiasz się, jak szybko i skutecznie schudnąć? Jeżeli potrzebujesz konsultacji, możesz napisać do nas wiadomość przez formularz kontaktowy lub na adres: kontakt@strefaprzemian.pl. Jeśli natomiast zainteresował Cię temat postu przerywanego, w naszej ofercie znajdziesz ciekawy e-book: Post przerywany. Intermittent Fasting. Przewodnik Krok po Kroku, z którego dowiesz się więcej na temat diety IF. Zachęcamy Cię również do zapisu do newslettera – po podaniu swojego adresu e-mail otrzymasz bezpłatny 7-dniowy jadłospis do pobrania. 

Zespół Strefa Przemian

Następne artykuły

To też Cię może zainteresować, sprawdź!

Powiązane produkty

Tutaj znajdują się produkty, które mogą pasować do rzeczy, którą właśnie oglądasz. Stwórz swój zestaw!

Pomogliśmy już tysiącom osób.
Dołącz do Strefy Przemian i zacznij swoją metamorfozę!!