logologo

Dlaczego nie chudniesz na diecie ketogenicznej? Poznaj 5 potencjalnych powodów!

Przetrwałeś już okres adaptacji do diety ketogenicznej i wydaje Ci się, że wszystko robisz, jak należy? Dlaczego w takim razie nie chudniesz na diecie keto? Poznaj 5 potencjalnych przyczyn tego stanu.

Dlaczego nie chudniesz na diecie ketogenicznej? Poznaj 5 potencjalnych powodów!

Dieta ketogeniczna zyskała ogromną popularność na całym świecie. Nic dziwnego, ponieważ niesie za sobą szereg zbawiennych korzyści dla Twojego organizmu. Nie tylko pomoże Ci zgubić zbędne kilogramy oraz ustabilizować wahania nastroju, ale będzie również pomocna w walce z takimi schorzeniami, jak cukrzyca czy nadciśnienie. Udało Ci się wdrożyć większość jej założeń, ale nadal nie widzisz efektów? Ciągle zachodzisz w głowę, dlaczego nie chudniesz na diecie ketogenicznej? Zapoznaj się z 5 potencjalnymi powodami, dla których nie chudniesz na diecie keto!

 

dlaczego nie chudnę na diecie ketogenicznej 

 

Źródło: EnvatoElements / Autor: twenty20photos

 

Dieta ketogeniczna: z czym to się je?

Aby bardziej zrozumieć przyczynę tego, dlaczego nie chudniesz na diecie ketogenicznej, warto przeanalizować, czy wszystkie założenia tego schematu żywieniowego są dla Ciebie jasne.

Dieta ketogeniczna to jeden z gorących tematów świata dietetyki ostatnich lat. Jest to rodzaj diety wysokotłuszczowej, której wynikiem jest zwiększenie się poziomu ciał ketonowych w organizmie. Czym są ciała ketonowe? W dużym skrócie są one rezultatem procesu zwanego ketogenezą, czyli procesu rozpadu tłuszczów. Jego wynikiem jest wyższe stężenie metabolitów tłuszczu w stosunku do stężenia glukozy we krwi.

Pomimo tego, że podstawowym materiałem energetycznym Twojego ciała (w ujęciu tradycyjnym) jest glukoza, mózg, serce czy mięśnie są w stanie w prosty sposób wykorzystać ciała ketonowe do wytworzenia energii potrzebnej w procesach fizjologicznych.

Fundamentalnym założeniem diety keto jest zwiększenie podaży przyjmowanych tłuszczów kosztem reszty makroskładników, czyli białka i węglowodanów. W optymalnym schemacie około 80% wszystkich spożywanych kalorii powinno pochodzić z tłuszczów.

Należy pamiętać, że powinny one pochodzić z pełnowartościowych produktów, które są dodatkowo bogate w wiele cennych mikroelementów. Źródłami tłuszczu w diecie keto mogą być, na przykład:

●      drób, cielęcina,

●      ryby morskie,

●      masło orzechowe,

●      orzechy,

●      oleje.

Wdrożyłeś te założenia, ale Twoja waga nadal stoi w miejscu mimo diety? A może popełniasz jeden z 5 poniższych błędów?

 

1. Jedzenie bez umiaru

Jeżeli zastanawiasz się, dlaczego nie chudniesz na diecie ketogenicznej, powinieneś w pierwszej kolejności przeanalizować, ile tak naprawdę jesz każdego dnia. Dieta keto to nie jest magiczna różdżka, która sprawia, że po wdrożeniu jej założeń możesz jeść bez pohamowania. Zaskoczony?

Niestety, ale bez względu na stosowany model żywieniowy, ważna jest również ilość spożywanych posiłków. Nie martw się, nie mówimy tutaj o deficycie kalorycznym, który z pewnością kojarzy Ci się z głodowaniem, ale o tym, że warto zwracać uwagę na to, jakie mikroskładniki znajdują się w wybieranych przez Ciebie produktach.

Pamiętaj, że dobrze funkcjonująca gospodarka hormonalna z pewnością zadba o to, abyś zorientował się, że czujesz się najedzony i że należy zakończyć posiłek. Nie poleca się objadania do tzw. „oporu”, ponieważ to – niezależnie od diety – tylko obciąża układ pokarmowy. Jeśli Twoja waga stoi w miejscu mimo diety keto, zastanów się, czy nie folgujesz sobie zbytnio podczas posiłków.

Musisz wziąć pod uwagę, że 1 gram tłuszczów dostarcza Twojemu organizmowi ponad 200% więcej kilokalorii niż 1 gram węglowodanów. Kluczem do sukcesu będzie słuchanie własnego organizmu w kwestii tego, kiedy czujesz sytość.

 

2. Modne produkty “keto”

Popularność tego modelu odżywiania spowodowała szybką reakcję rynku, której wynikiem są półki sklepowe pełne żywności dedykowanej osobom praktykującym dietę ketogeniczną. Jeżeli zachodzisz w głowę, dlaczego Twoja waga stoi w miejscu mimo diety, może tutaj tkwi szkopuł?

Oczywiście nie demonizujmy wszystkich tego typu produktów, ponieważ część z nich świetnie nadaje się do wkomponowania w codzienne menu. Jednak weź pod uwagę fakt, iż większość z tych specjałów to produkty wysokoprzetworzone, a takie w większości przypadków nie zastąpią własnoręcznie przygotowanego dania, składającego się ze świeżych odpowiedników.

Warto również pamiętać, że wiele z dostępnych na rynku produktów ma tak naprawdę niewiele wspólnego z dietą keto, a jedynie próbuje się wybić na fali jej obecnej popularności. Zanim włączysz produkty oznaczone jako „keto” do swojej diety, uważnie czytaj skład.

Jeżeli nie chudniesz na diecie keto, warto również wziąć pod uwagę, że jogurtem czy batonikiem dedykowanym dla osób na diecie ketogenicznej z pewnością najesz się stosunkowo mniej niż domowym obiadem czy przekąską. Sklepowe produkty „keto” nie są polecane przede wszystkim w okresie adaptacji, który jest czasem szczególnym dla Twojego organizmu.

 

 

jak schudnąć na keto

Źródło: EnvatoElements / Autor: tatiana_bralnina

 

3. Napoje „zero”

Wydaje Ci się, że zamiana słodzonych napojów na magiczne napoje „zero” to rozwiązanie dla Twoich codziennych zmagań z utrzymaniem diety? Niestety mamy złą wiadomość.

Co prawda napoje w wersji „light” nie mają w składzie tylu kalorii oraz cukru, co ich podstawowe odpowiedniki, ale nadal mają wpływ na Twój metabolizm. Dlaczego? Ponieważ w mniejszym lub większym stopniu wpływają na produkcję insuliny przez trzustkę.

Jeżeli Twoja waga stoi w miejscu mimo diety, zastanów się, ile szklanek tych napojów pijesz każdego dnia. Wyrzuty insuliny do krwi mogą skutecznie pokrzyżować Twoje marzenia o wymarzonej sylwetce. Wynikiem tego jest często zwiększona chęć na spożycie czegoś słodkiego, co jest całkowicie niewskazane podczas diety keto.

Dodatkowo wysokoprzetworzone i chemiczne napoje, mimo małej liczby kalorii, nie wnoszą zbyt wiele do Twojej codziennej podaży cennych mikroskładników, dlatego warto ich unikać. Jeżeli ciągle zastanawiasz się, dlaczego nie chudniesz na diecie ketogenicznej, odstaw na kilka tygodni napoje „zero” i zobacz, czy to nie był gwóźdź do dietetycznej trumny.

 

4. Duża ilość nabiału w diecie

Należysz do grupy osób, które wierzą, że dieta ketogeniczna opiera się głównie na tłustych produktach nabiałowych? Gdy otworzysz lodówkę, w większości Twoje półki zajmują takie smakołyki, jak: serek mascarpone, 30% śmietana i jogurty?

Jeżeli borykasz się z tym, że Twoja waga stoi w miejscu mimo diety keto, produkty nabiałowe mogą przelać czarę goryczy. Nabiał słabej jakości nie tylko zawiera dużo cukru, ale również wykazuje działanie prozapalne, co potwierdzają liczne badania naukowe. A zapalenie w organizmie nie sprzyja poprawie Twojej sylwetki.

Aby sprawdzić, czy na tym polega cały wic w Twoim przypadku, spróbuj odstawić produkty nabiałowe na okres przynajmniej 2-3 tygodni. Jeżeli Twoja waga nadal nie drgnie, najpewniej oznacza to, że problem leży gdzie indziej. Daj szansę takiemu detoksowi od nabiału, ponieważ możesz pozytywnie się zaskoczyć!

 

5. Zbyt duża ilość węglowodanów i białka, a za mało tłuszczów

Wielu osobom wydaje się, że nadmierne spożycie tłuszczu spowoduje jego szybką przemianę w dodatkowe centymetry w talii. Tak głęboko zakorzeniony mit ma również wpływ na osoby, które starają się wdrożyć dietę ketogeniczną jako główny model żywieniowy. Czy to również Twój problem? Może dlatego Twoja waga stoi w miejscu mimo diety.

Przez wiele lat tłuszcze – zaraz po cukrach prostych – przedstawiane były jako wróg numer jeden w walce z nadprogramowymi kilogramami. Jednak musisz uświadomić sobie, że dieta ketogeniczna opiera się mniej więcej w 80% właśnie na tłuszczach – oczywiście tych dobrej jakości!

Poza tym, wbrew popularnemu przekonaniu, dieta ketogeniczna ma niewiele wspólnego z dietą Dukana, która w większości opiera się na białku. Dlatego jeżeli decydujesz się na kontynuowanie swojej przygody z tym modelem żywienia i nie chcesz, aby Twoja waga stała w miejscu mimo diety, warto zmniejszyć podaż białka.

 

Dlaczego nie chudnę na diecie ketogenicznej? Odpowiedź znajdziesz w Strefie Przemian

Uporczywie walczysz z uzależnieniem od napojów „zero”, nie możesz oprzeć się produktom oznaczonym jako  „keto”, a może nie potrafisz ułożyć swoich dań w taki sposób, aby opierały się w głównej mierze na tłuszczach?

Nie martw się, w Strefie Przemian czekają na Ciebie najlepsi specjaliści, którzy mają proste sposoby na wszystkie Twoje bolączki. W celu ułatwienia Ci przyswojenia wiedzy z dzisiejszego artykułu przygotowaliśmy również krótki filmik, w którym wytłumaczone są potencjalne powody, dlaczego nie chudniesz na diecie ketogenicznej:

https://www.youtube.com/watch?v=9q50AxIHlWk

 

Jeżeli masz jakieś pytania związane z dietą keto, chętnie rozwiejemy Twoje wątpliwości. Zapraszamy do wysyłania wiadomości przez nasz formularz kontaktowy lub na adres: kontakt@strefaprzemian.pl. Interesują Cię fit przepisy? Możesz zapisać się do naszego newslettera, a my wyślemy Ci darmowy 7-dniowy jadłospis.

Zespół Strefa Przemian

 

Badania:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6566854/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6836190/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/273451

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6316485/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26287637/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25398745/

Następne artykuły

To też Cię może zainteresować, sprawdź!

Pomogliśmy już tysiącom osób.
Dołącz do Strefy Przemian i zacznij swoją metamorfozę!!