logologo

Dieta ketogeniczna - co to jest? ­čĄö­čśŐ Jakie s─ů zasady diety ketogenicznej?

Zastanawiasz się, co to jest dieta ketogeniczna i na czym polega? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, czy dieta keto to model żywieniowy dla Ciebie!

Przegl─ůdaj─ůc internet, natkn─ů┼ée┼Ť si─Ö na informacje o diecie keto, ale nie wiesz, z czym to si─Ö je? Co to jest dieta ketogeniczna? Czy ma konkretne zasady, a je┼Ťli tak, to jak je stosowa─ç? O tym wszystkim dowiesz si─Ö z naszego artyku┼éu. Zapraszamy!

Co to jest dieta ketogeniczna: zasady i przykładowe keto produkty

W ostatnich latach dieta ketogeniczna zyska┼éa sobie rzesz─Ö fan├│w nie tylko na arenie mi─Ödzynarodowej, ale r├│wnie┼╝ w Polsce. S┼éysza┼ée┼Ť ju┼╝ o tym dietetycznym rozwi─ůzaniu, a mo┼╝e pr├│bowa┼ée┼Ť wdro┼╝y─ç diet─Ö keto do swojego codziennego jad┼éospisu? Co to jest dieta ketogeniczna? Jakie s─ů jej podstawowe za┼éo┼╝enia? Co mo┼╝na je┼Ť─ç, a czego trzeba unika─ç, b─Öd─ůc na diecie ketogenicznej i jak wygl─ůda proces adaptacji? Na wszystkie Twoje pytania odpowiadamy w naszym dzisiejszym artykule. Przygotuj si─Ö na porcj─Ö wiedzy dietetycznej na temat diety keto. Zapraszamy do lektury!

Źródło: EnvatoElements / Autor: twenty20photos

Dieta ketogeniczna dla pocz─ůtkuj─ůcych: podstawowe informacje

Dieta ketogeniczna staje si─Ö coraz bardziej popularna, ale co tak naprawd─Ö kryje si─Ö za tym stwierdzeniem? Ot├│┼╝ dieta ketogeniczna, zwana r├│wnie┼╝ diet─ů keto lub diet─ů ketogenn─ů, to dieta wysokot┼éuszczowa, w kt├│rej ka┼╝dy posi┼éek w oko┼éo 80-90% oparty jest na produktach o niskiej zawarto┼Ťci w─Öglowodan├│w. Pozosta┼ée 10-20% w ketogenicznym jad┼éospisie to ┼╝ywno┼Ť─ç zawieraj─ůca bia┼éko i w─Öglowodany.

Tradycyjna dieta spo┼╝ywana przez wi─Ökszo┼Ť─ç os├│b, kt├│re nie pod─ů┼╝aj─ů ┼╝adnym konkretnym modelem ┼╝ywieniowym, sk┼éada si─Ö z produkt├│w ┼Ťrednio lub wysokow─Öglowodanowych. Je┼╝eli i Ty nale┼╝ysz do tej grupy, powiniene┼Ť wiedzie─ç, ┼╝e Tw├│j organizm czerpie energi─Ö g┼é├│wnie z cukr├│w zawartych w Twojej diecie.

Dieta ketogeniczna r├│┼╝ni si─Ö tym od tradycyjnego jad┼éospisu, ┼╝e Twoje cia┼éo przestawia si─Ö na czerpanie energii g┼é├│wnie ze ┼║r├│de┼é t┼éuszczu, a posi┼éki wysokot┼éuszczowe wprowadzaj─ů je w tzw. ketoz─Ö. Podczas tego stanu energia do funkcjonowania pozyskiwana jest z cia┼é ketonowych w Twojej krwi. Wynikiem ketozy jest r├│wnie┼╝ sytuacja, w kt├│rej owe cia┼éa ketonowe wyst─Öpuj─ů w Twoim organizmie w o wiele wy┼╝szym st─Ö┼╝eniu w por├│wnaniu do poziomu glukozy we krwi.

Adaptacja do adaptacji

Jeżeli nadal zachodzisz w głowę, co to jest dieta ketogeniczna i na jakich produktach powinna się opierać, musisz wiedzieć, że dieta keto nie ogranicza Twojego jadłospisu tylko do samych źródeł tłuszczów. Bardzo ważnym elementem, o którym należy pamiętać, jest również białko.

Je┼╝eli Tw├│j organizm do tej pory zasilany by┼é g┼é├│wnie energi─ů pochodz─ůc─ů z w─Öglowodan├│w, to w momencie, kiedy nagle drastycznie zmniejszysz ich poda┼╝, najpewniej powiniene┼Ť spodziewa─ç si─Ö tzw. odci─Öcia energii. Tw├│j organizm nie b─Ödzie w stanie efektywnie zaadaptowa─ç si─Ö do tak drastycznej zmiany diety na diet─Ö ketogenn─ů. Dokucza─ç Ci b─Ödzie z┼ée samopoczucie i spadek nastroju.

Aby unikn─ů─ç tak gwa┼étowne zmiany dla Twojego cia┼éa, warto najpierw przej┼Ť─ç kilka adaptacji, zaczynaj─ůc od diety low carb. Je┼╝eli jesz 5 posi┼ék├│w wysokow─Öglowodanowych, mo┼╝esz powoli zacz─ů─ç zmniejsza─ç ich liczb─Ö do 3. W p├│┼║niejszym kroku mo┼╝esz wprowadzi─ç 2 posi┼éki wysokot┼éuszczowe i 1 wysokow─Öglowodanowy, a dopiero potem zacz─ů─ç przechodzi─ç na pe┼én─ů diet─Ö ketogeniczn─ů, zaczynaj─ůc oczywi┼Ťcie od adaptacji, kt├│ra powinna trwa─ç nawet do 6-8 tygodni.

Źródło: EnvatoElements / Autor: bhofack2

Dieta ketogeniczna ÔÇô jad┼éospis

Z pewno┼Ťci─ů szukaj─ůc odpowiedzi na pytanie, co to jest dieta ketogeniczna i czytaj─ůc na jej temat szereg artyku┼é├│w, natkn─ů┼ée┼Ť si─Ö na stwierdzenie, ┼╝e na diecie ketogennej mo┼╝esz je┼Ť─ç wszystko bez ogranicze┼ä, a i tak nie przytyjesz.

Jak na ka┼╝dej diecie, wa┼╝ne jest, aby si─Ö naje┼Ť─ç, a nie przeje┼Ť─ç. Oczywi┼Ťcie wiele razy w naszych publikacjach pokazywali┼Ťmy, ┼╝e nie warto liczy─ç kalorii, nale┼╝y za to stawia─ç na jako┼Ť─ç, a nie ilo┼Ť─ç. Dodatkowo powiniene┼Ť wzi─ů─ç poprawk─Ö na to, ┼╝e mo┼╝esz mie─ç zaburzone poczucie syto┼Ťci, je┼Ťli Twoja poprzednia dieta opiera┼éa si─Ö na wysoko w─Öglowodanowym menu oraz jedzeniu co r├│wne 3 godziny. W┼éa┼Ťnie dlatego staraj si─Ö zachowa─ç higien─Ö posi┼éku, czyli jedz tyle, ┼╝eby si─Ö naje┼Ť─ç. 

Jak ka┼╝da inna dieta, dieta ketogeniczna nie zdzia┼éa cud├│w, a nadprogramowe kilogramy magicznie nie wyparuj─ů z Twojego organizmu. Tylko stosuj─ůc j─ů w odpowiedni spos├│b i z g┼éow─ů, zyskasz ┼Ťwietne samopoczucie i popraw─Ö wygl─ůdu.

Produkty, kt├│re s─ů dozwolone w diecie keto to mi─Öso (oczywi┼Ťcie takie, kt├│re pochodzi z zaufanych ┼║r├│de┼é), owoce morza, ryby, jajka, naturalne t┼éuszcze, orzechy i nasiona, Twoje ulubione przyprawy oraz napoje, kt├│re nie s─ů sztucznie dos┼éadzane, czyli woda, wszystkie rodzaje herbaty, kawa, a tak┼╝e niedos┼éadzane mleko ro┼Ťlinne. 

Zastanawiasz si─Ö, czy na diecie ketogenicznej dozwolone jest spo┼╝ywanie warzyw? Oczywi┼Ťcie, ale powinny to by─ç warzywa, kt├│re zawieraj─ů w sobie du┼╝─ů ilo┼Ť─ç wody oraz takie o niskiej zawarto┼Ťci w─Öglowodan├│w. Do tej grupy nale┼╝─ů: 

  • warzywa li┼Ťciaste, takie jak szpinak, sa┼éata, jarmu┼╝ czy rukola,
  • og├│rki,
  • pomidory,
  • awokado,
  • oliwki,
  • papryka,
  • bak┼éa┼╝an i cukinia,
  • cebula i czosnek,
  • seler naciowy,
  • szparagi,
  • kalafior, broku┼é, brukselka i kapusta.
Źródło: EnvatoElements / Autor: LightFieldStudios

Dieta ketogeniczna a choroby uk┼éadu kr─ů┼╝enia

D─ů┼╝ysz do zrzucenia zb─Ödnych kilogram├│w i zastanawiasz si─Ö, dlaczego ten model ┼╝ywieniowy nie zdoby┼é popularno┼Ťci du┼╝o wcze┼Ťniej,  skoro wykorzystuje t┼éuszcz do pobierania energii?

By┼éo to spowodowane g┼é├│wnie za┼éo┼╝eniem, ┼╝e ┼║r├│d┼éa t┼éuszczu przyczyniaj─ů si─Ö do pogorszenia trawienia, spadku energii oraz do wielu chor├│b zwi─ůzanych z uk┼éadem sercowo-naczyniowym. Ju┼╝ jeste┼Ť na diecie ketogenicznej? Jad┼éospis, kt├│ry stosujesz, z pewno┼Ťci─ů zawiera na swojej li┼Ťcie produkty obfituj─ůce w  t┼éuszcze nasycone. Czy masz si─Ö czym martwi─ç?

Przez d┼éugi czas t┼éuszcze nasycone okryte by┼éy z┼é─ů s┼éaw─ů. Prawd─ů jest natomiast, ┼╝e owe za┼éo┼╝enia maj─ů niewielkie pokrycie w badaniach naukowych, a wr─Öcz coraz cz─Ö┼Ťciej doniesienia ze ┼Ťwiata nauki potwierdzaj─ů, ┼╝e t┼éuszcze te maj─ů niewielki zwi─ůzek z zawa┼éami serca. 

Wiele bada┼ä naukowych potwierdzi┼éo r├│wnie┼╝, ┼╝e zast─ůpienie t┼éuszcz├│w wielonienasyconych (znajduj─ůcych si─Ö np. w oleju rzepakowym, oleju lnianym lub algach) t┼éuszczami nasyconymi (znajduj─ůcych si─Ö np. w oleju kokosowym, ma┼Ťle lub czerwonym mi─Ösie) niesie za sob─ů wiele korzy┼Ťci zdrowotnych.

Dieta ketogeniczna dla pocz─ůtkuj─ůcych ze Stref─ů Przemian

Masz jakiekolwiek pytania zwi─ůzane z diet─ů ketogeniczn─ů, a mo┼╝e jeste┼Ť bardziej zainteresowany diet─ů niskow─Öglowodanow─ů? Wszystkie pytania dotycz─ůce tych dw├│ch modeli od┼╝ywiania mo┼╝esz ┼Ťmia┼éo kierowa─ç na nasz adres e-mail: kontakt@strefaprzemian.pl lub za pomoc─ů intuicyjnego formularza na naszej stronie. Nasi dietetycy bardzo ch─Ötnie podpowiedz─ů Ci, kt├│ry model ┼╝ywieniowy b─Ödzie dla Ciebie bardziej odpowiedni.

Lubisz uczy─ç si─Ö z filmik├│w na YouTubie? To ┼Ťwietnie! Sprawd┼║ nasz kr├│tki materia┼é filmowy, z kt├│rego dowiesz si─Ö, co to jest dieta ketogeniczna i jakie s─ů jej g┼é├│wne za┼éo┼╝enia:

https://www.youtube.com/watch?v=E-FUkmTAC1c

Opr├│cz ┼Ťwietnie wyszkolonych dietetyk├│w Strefa Przemian to zesp├│┼é trener├│w personalnych, kt├│rzy latami zdobywali swoje do┼Ťwiadczenie, aby m├│c pomaga─ç takim osobom, jak Ty. Dlatego je┼╝eli szukasz nowych rozwi─ůza┼ä treningowych lub chcia┼éby┼Ť zwi─Ökszy─ç swoj─ů mobilno┼Ť─ç i pozna─ç poprawne techniki rolowania tkanek mi─Ökkich, zapraszamy do kontaktu! Z nami mo┼╝esz liczy─ç na indywidualne podej┼Ťcie. Zapraszamy!
Zespół Strefa Przemian

Badania:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24723079/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20071648/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3945587/

Następne artykuły

To te┼╝ Ci─Ö mo┼╝e zainteresowa─ç, sprawd┼║!

Powi─ůzane produkty

Tutaj znajduj─ů si─Ö produkty, kt├│re mog─ů pasowa─ç do rzeczy, kt├│r─ů w┼éa┼Ťnie ogl─ůdasz. Stw├│rz sw├│j zestaw!

Pomogli┼Ťmy ju┼╝ tysi─ůcom os├│b.
Do┼é─ůcz do Strefy Przemian i zacznij swoj─ů metamorfoz─Ö!!