logologo

Jak przestać jeść słodycze? Uporaj się z uzależnieniem od słodyczy!

Uzależnienie od cukru utrudnia Twoje starania o szczupłą sylwetkę? Nie potrafisz zapanować nad częstymi zachciankami na słodkie przekąski? Dowiedz się, jak przestać jeść słodycze i zmienić swoje nawyki żywieniowe raz na zawsze!

Jak przestać jeść słodycze?

 

Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że słodycze to główny czynnik niepowodzenia w odchudzaniu i zmianie nawyków żywieniowych. Słodkie przekąski towarzyszą nam niemal w każdej sytuacji – sięgamy po nie przy kawie, w pracy, podczas zakupów, obdarowujemy nimi znajomych i sami otrzymujemy je na różne okazje. Traktujemy je jako idealne lekarstwo na obniżony nastrój, zajadamy nimi smutki i nagradzamy za sukcesy. „Czekolada nie pyta, czekolada rozumie” – brzmi znajomo, prawda? Teraz przypomnij sobie, ile razy stałeś przy sklepowej półce, dumając, czym konkretnie poprawić sobie nastrój. Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego słodycze pełnią tak ogromną rolę w Twoim życiu i jaki mają wpływ na Twój organizm? Jeśli zadajesz sobie pytanie, jak przestać jeść słodycze i poradzić sobie z silnym uzależnieniem od cukru, w tym artykule znajdziesz odpowiedź!

 

jak przestać jeść słodycze?

Źródło: EnvatoElements / Autor: karandaev

 

Skąd bierze się uzależnienie od słodyczy?

 

Liczne badania dowodzą, że cukier wpływa na ludzki organizm jak narkotyk. Po jego spożyciu w naszym mózgu wydzielają się tzw. hormony szczęścia, czyli dopamina, serotonina oraz endorfiny. Automatycznie poprawia nam się nastrój, doświadczamy przypływu energii, czujemy się bardziej wyluzowani i zmotywowani do działania.

 

Jak widać, to procesy zachodzące w naszym mózgu mają największy wpływ na uzależnienie od słodyczy. Słodki smak towarzyszy nam od okresu niemowlęcego, gdyż pierwsze dawki cukru – w tym przypadku laktozy – przyjmowaliśmy z mlekiem matki i już wtedy towarzyszyło nam uczucie błogości po jego spożyciu.

 

Niestety wiele mechanizmów pchających nas w szpony uzależnienia od cukru przyswoiliśmy jeszcze w dzieciństwie. „Jak zjesz ładnie obiad, dostaniesz deser” – kto z nas nie słyszał podobnej zachęty od rodziców, gdy mieliśmy problem z dokończeniem posiłku? Już wtedy dostawaliśmy sygnał, że słodycze to forma nagrody, którą otrzymamy za posłuszeństwo.

jak przestać jest słodycze

Źródło: EnvatoElements / Autor: jirkaejc
 

 

Cukier to nie tylko słodycze, czyli dlaczego odstawienie cukru jest takie trudne

 

Nie tylko czekolada, batony, ciastka, cukierki czy galaretki są przekąskami zawierającymi cukier. Tę słodką substancję znajdziemy także w produktach, które powszechnie uchodzą za zdrowe i pożywne. Ziemniaki, makarony, płatki, pieczywo czy jogurty wciąż stanowią podstawę wielu jadłospisów, choć dostarczają nam mnóstwo… cukru!

 

Cofnijmy się na chwilę w czasie i przypomnijmy sobie obiady w rodzinnym domu, gdzie posiłek składał się głównie z mięsa, ziemniaków oraz warzyw. A teraz odpowiedzmy sobie na pytanie, co jadaliśmy najchętniej? Zapewne wielu z nas odpowie, że były to właśnie ziemniaki, podczas gdy mięso i warzywa uznawane były za największe zło.

 

Taki stan rzeczy nie powinien nikogo dziwić – ziemniaki charakteryzują się wysokim indeksem glikemicznym, który odpowiada za szybki wzrost poziomu cukru we krwi. Już rozumiesz, dlaczego odstawienie cukru bywa tak trudne? Niestety czyha on na nas nawet w produktach, w których nie powinien się znaleźć. Uznawany za doskonałą substancję konserwującą, chętnie używany jest przez wielu producentów żywności.

jak przestać jeść słodycze?

Źródło: EnvatoElements / Autor: furmanphoto
 

 

Uzależnienie od cukru i jego wpływ na nasze zdrowie

 

Niewątpliwym jest fakt, że uzależnienie od słodyczy ma bardzo negatywny wpływ zarówno na naszą kondycję psychiczną, jak i fizyczną. Gdy zdarza nam się sięgać po słodkie przekąski w momencie kryzysu, ukojenie czujemy tylko przez chwilę. Później często pojawiają się wyrzuty sumienia oraz nieprzyjemne uczucie zasłodzenia, senność i dekoncentracja. Dlaczego uzależnienie od cukru tak destrukcyjnie wpływa na nasz organizm? Jakie konsekwencje niesie za sobą nadmierna podaż cukru w naszej diecie? Oto kilka z wielu przykładów:

 

•   cukrzyca,

•   nadmierna senność,

•   choroby układu sercowo-naczyniowego,

•   nadwaga i otyłość,

•   niedobór witamin i minerałów,

•   próchnica zębów,

•   zaburzenia łaknienia,

•   obniżenie odporności,

•   brak energii,

•   uczucie niepokoju,

•   trądzik,

•   szybsze starzenie się organizmu. 
 

jak przestać jeść słodycze?

Źródło: EnvatoElements / Autor: ratmaner

 

Jak przestać jeść słodycze – 3 główne sposoby na walkę z nałogiem

 

Choć wielu z nas wie, jak przestać jeść słodycze, nadal nie radzimy sobie ze swoim nałogiem. Odstawienie cukru to duże wyzwanie, ale znamy kilka sposobów, które mogą Ci znacznie ułatwić ten proces.

Jeśli nie jesteś pewien, czy ten problem Cię dotyczy, przeprowadź mały eksperyment. Odstaw słodkości na 2-3 dni i obserwuj reakcje swojego organizmu. Czujesz się rozkojarzony i poddenerwowany? To prawdopodobnie świadczy o Twoim uzależnieniu od cukru.

Aby pokonać nałóg i cieszyć się dobrym samopoczuciem, zachęcamy Cię do wdrożenia w życie poniższych wskazówek:

 

1.      Zamień węglowodany na tłuszcze

Pierwszym krokiem w przypadku uzależnienia od słodyczy powinna być zmiana głównego źródła paliwa dla organizmu. Jeśli do tej pory Twój codzienny jadłospis opierał się głównie na węglowodanach, warto stopniowo zamieniać je na tłuszcze.

Pamiętaj, że cukry proste i złożone niewiele się od siebie różnią i mają podobny wpływ na Twoje funkcjonowanie. Nawet jeśli spożywasz pełnoziarniste produkty, powinieneś je częściowo wyeliminować, ponieważ pomimo pewnych zalet, wciąż stanowią źródło węglowodanów.

Jak przestać jeść słodycze, skoro ciągle przyzwyczajasz swój mózg do dużych dawek cukru? Sama rezygnacja z czekoladowych czy owocowych przekąsek niewiele zmieni. Postaw na tłuszcze, które nie tylko ograniczą Twoje zachcianki na słodkie, ale również dodadzą Ci energii do działania.

„Spożywanie tłuszczy prowadzi do zawału serca i chorób cywilizacyjnych” – jest to często powielany mit, zapoczątkowany jeszcze w latach 90. XX wieku. Czas o nim zapomnieć – na przestrzeni lat przeprowadzono wiele badań, które ostatecznie obaliły tę tezę.

jak przestać jeść słodycze? 

Żródło: EnvatoElements / Autor: ipolly80

 

2. Zastosuj post przerywany 

Post przerywany to coraz popularniejszy model odżywiania, w którym dzielimy dobę na 2 okresy: taki, w którym spożywamy posiłki oraz taki, w którym całkowicie powstrzymujemy się od jedzenia. Dozwolona jest tylko czysta woda oraz niesłodzona kawa i herbata.

Najczęściej stosowaną odmianą postu przerywanego jest dieta 16/8, w której pościmy przez 16 godzin, a resztę czasu, czyli 8 godzin, przeznaczamy na przyjmowanie pokarmów. Mogą być to 2-3  obfite posiłki, oparte na nieprzetworzonych produktach. 

W jaki sposób post okresowy może pomóc nam w uzależnieniu od cukru? Odpowiedź na to pytanie jest prosta – im rzadziej jemy, tym rzadziej miewamy zachcianki na konkretne produkty. Przy spożywaniu posiłków co 3 godziny nasz organizm będzie się ich stale domagał.

Intermittent fasting warto połączyć z dietą tłuszczową i niskowęglowodanową – w ten sposób Twój organizm przestawi się na korzystanie z tkanki tłuszczowej jako głównego źródła energii, a Ty będziesz mógł cieszyć się znikającymi kilogramami.

jak przestać jeść słodycze?

Źródło: EnvatoElements / Autor: stockfilmstudio

 

3. Postaw na sól

Idealnym sposobem na odstawienie cukru może być zwiększenie podaży soli w Twoim jadłospisie. Zapewne teraz przypomina Ci się powtarzane jak mantra stwierdzenie, że sól podnosi ciśnienie. Oczywiście może się to zdarzyć, ale jedynie w przypadku osób, które borykają się z poważnymi problemami zdrowotnymi. Jeśli Ty do nich nie należysz, nie masz żadnych powodów do obaw.

To nie sól powoduje wzrost ciśnienia w naszym organizmie. Głównymi winowajcami są takie czynniki, jak stres, nadwaga, otyłość oraz brak snu. Pamiętaj, że na co dzień metabolizujemy kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt kilogramów soli, a do posiłku planujemy dodać zaledwie szczyptę tego składnika.

Warto podkreślić, że ludzki organizm doskonale radzi sobie z nadmiarem soli. Pozbywa się jej poprzez płacz, pocenie się oraz oddawanie moczu. Teraz zastanów się, ile w stanie jesteś zjeść soli, a ile cukru? Tej pierwszej nie zjesz zbyt dużo, podczas gdy cukier jesteś w stanie spożywać w ogromnych ilościach.

jak przestać jeść słodycze?

Źródło: EnvatoElements / Autor: grafvision

 

Odstawienie cukru jak najmniejszym kosztem – co jeszcze możesz zrobić?

 

Powyższe wskazówki pomogą Ci nie tylko uporać się z uzależnieniem od słodyczy, ale również zmienić nawyki żywieniowe i zadbać o swoje zdrowie. Jakie inne działania możesz podjąć, aby wygrać z nałogiem? Jak przestać jeść słodycze i cieszyć się doskonałą kondycją jak najdłużej?

Jeśli nie potrafisz zapanować nad swoją słabością do cukrowych produktów, po prostu przestań kupować słodycze. Brzmi banalnie? Ale działa! Jeśli w Twoim domu zabraknie słodkich przekąsek, nie będziesz się nimi zajadał. Co więcej, nie zawsze znajdziesz w sobie motywację, aby pójść do sklepu, więc istnieje duże prawdopodobieństwo, że prędzej zwalczysz zachciankę, niż wyjdziesz z domu po batonika.

W przypadku uzależnienia od cukru bardzo ważną kwestią jest zadanie sobie pytania: dlaczego jesz słodycze i w jakich sytuacjach sięgasz po nie najczęściej? Możliwe, że w ten sposób próbujesz zagłuszyć negatywne emocje, czyli zmagasz się z tzw. głodem emocjonalnym. Niestety słodycze to tylko chwilowe rozwiązanie, które może Ci bardziej zaszkodzić, niż pomóc. Jeśli nie radzisz sobie z trudnościami, nie wstydź się poprosić o pomoc specjalistę!

 

Uporaj się z uzależnieniem od cukru ze Strefą Przemian!

 

Przerobiłeś już wiele diet, ale przyczyną Twojego niepowodzenia było silne uzależnienie od cukru? Zastanawiasz się, jak przestać jeść słodycze i w końcu osiągnąć wymarzone efekty? Nie zawsze jest to prosty i przyjemny proces, ale my znamy kilka sposobów, które znacznie Ci go ułatwią. Zapraszamy Cię do obejrzenia naszego materiału filmowego, który pomoże Ci uzupełnić wiedzę zawartą w powyższym artykule:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Y-VBq7PpGTY&ab_channel=BartekSzemraj

 

Czujesz, że odstawienie cukru to dla Ciebie zbyt duże wyzwanie? A może planujesz rozpocząć przygodę z postem przerywanym, ale nie wiesz, jak się za to zabrać? Możemy zaproponować Ci kilka rozwiązań! Idealną opcją będzie zapoznanie się z naszym e-bookiem oraz zapisanie się do newslettera – dołącz do nas, a my wyślemy Ci bezpłatny jadłospis na 7 dni. Masz pytania? Wyślij do nas wiadomość na adres: kontakt@strefaprzemian.pl.

 

Zespół Strefa Przemian

 

Badania:

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27216139

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5572489/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21978979/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24723079/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5496172/

Pomogliśmy już tysiącom osób.
Dołącz do Strefy Przemian i zacznij swoją metamorfozę!!