logologo

Czy jajka są zdrowe?🤔😊 Poznaj zalety jajek! 🎁

Zastanawiasz się, czy jajka są zdrowe? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym artykule. Zapraszamy!

Jajka wiele lat okryte były złą sławą. Nic więc dziwnego, że w głowie ciągle kołacze Ci się pytanie, czy jajka są zdrowe. Czy warto jeść jajka i jakie mają zalety? Opowiadamy o tym w naszym najnowszym wpisie!

Czy jajka są zdrowe? Poznaj zalety jajek!

Jajecznica, jajka na twardo, jajka na miękko, omlet, sadzone, w koszulkach – możliwości wykorzystania tego produktu spożywczego jest co niemiara. Mimo uniwersalności zastosowania, jajka przez długi czas owiane były złą sławą i uznawane za przyczynę wysokiego poziomu cholesterolu we krwi. Czy jajka są zdrowe? Czy warto jeść jajka? I co najważniejsze — czy można jeść je codziennie? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w naszym artykule. Zapraszamy do lektury!

Źródło: EnvatoElements / Autor: Lana_M

 

Jajka to bardzo wdzięczny produkt, z którego w krótkim czasie można wyczarować całą listę smacznych i pożywnych dań i przekąsek. Niestety praktyczność ich zastosowania przez wiele lat była przysłonięta łatką produktu, który ma niekorzystny wpływ na poziom cholesterolu w ludzkim organizmie. Czy słusznie? Czy jajka są zdrowe i czy warto włączyć je do codziennej diety?

Co z tym cholesterolem?

Cholesterol zawarty w żółtkach budzi prawdopodobnie najwięcej wątpliwości. W 100 g jajek znajduje się aż 120 mg tego związku. Poziom ten jest na tyle wysoki, że zjedzenie takiej objętości jajek pokrywa ponad połowę dziennego zapotrzebowania Twojego organizmu na cholesterol. Czy jest się czego bać i czy warto jeść jajka?

Za wytwarzanie cholesterolu w ludzkim organizmie odpowiedzialna jest wątroba. Gdy dostarczamy go wraz z jedzeniem, organ reaguje odpowiednio mniejszym wytwarzaniem związku. Dlatego też zawarty w jajkach cholesterol nie ma bezpośredniego wpływu na wzrost tej substancji w Twojej krwi.

Badania na temat tego zjawiska pokazują dwojakie rezultaty. Część z nich wykazała, że jajka w diecie nie mają żadnego wpływu na poziom cholesterolu u badanych osób, natomiast pozostałe świadczą o jego nikłym wpływie.

Cholesterol jest istotną substancją w kontekście zdrowia układu hormonalnego, a jajka w diecie są jego cennym źródłem. Organizm wykorzystuje substancję z żółtek do bezpośredniej syntezy takich hormonów, jak testosteron, estrogeny czy kortyzol. 

Czy warto jeść jajka? Popraw swój profil lipidowy

Wiele osób dbających o zbilansowaną dietę wierzy, że jajka odpowiedzialne są za zwiększone ryzyko miażdżycy i zawałów serca. Prawda jest jednak całkowicie inna. Regularne spożywanie jajek poprawia profil lipidowy i pozytywnie wpływa na cholesterol HDL, potocznie zwany dobrym cholesterolem.

Ta frakcja cholesterolu całkowitego ma istotną rolę w Twoim organizmie. Jego poziom wykorzystywany jest do oceny ryzyka choroby wieńcowej. Dlatego im jest on wyższy, tym mniejsze ryzyko chorób serca i układu krwionośnego.

Jego główna funkcja to transport cząsteczek cholesterolu z różnych miejsc w twoim organizmie do wątroby, gdzie mogą one zostać przekształcone w cenne kwasy tłuszczowe. Jajka w diecie nie tylko pomogą Ci poprawić profil lipidowy, ale również w dłuższej perspektywie zapobiegną odkładaniu się związków tłuszczowych w tętnicach.

Nadal zastanawiasz się, czy jajka są zdrowe? I co z pozostałą frakcją cholesterolu całkowitego, czyli cholesterolem LDL? Najnowsze badania wykazują, że jego poziom nie zmienia się lub nieznacznie wzrasta po wprowadzeniu większej podaży jajek do diety. 

 

Źródło: EnvatoElements / Autor: amenic181

 

Jajka w diecie: ile jajek jeść dziennie?

Liczba jajek spożytych w ciągu dnia to kwestia indywidualna. Prawdą natomiast jest fakt, że można je jeść każdego dnia. Jeżeli nie cierpisz na alergię pokarmową, która wykluczałaby spożycie tego produktu z Twojego codziennego menu, po prostu obserwuj swoje ciało. 

Spożywając dwa jajka dziennie, czujesz się świetnie, ale po przekroczeniu tej magicznej liczby zaczynasz mieć problemy żołądkowe? Odpowiedź nasuwa się sama.

Najważniejszym elementem, o który warto zadbać w kontekście jajek w diecie, jest ich jakość. Oczywiście najlepiej, gdyby jajka w twoim codziennym menu pochodziły z własnego kurnika lub od zaufanego hodowcy, ale większość z nas niestety nie ma dostępu do takich udogodnień. Dlatego zwracaj uwagę na oznaczenia na opakowaniach, a także miejsce pochodzenia produktów, które wkładasz do koszyka. 

 

Bogactwo składników

Jajka to jedne z najbardziej wartościowych produktów spożywczych, na jakie możesz postawić, komponując swój codzienny jadłospis. Dlaczego? Ponieważ to istne bomby witaminowe. Czy warto jeść jajka? Odpowiedź jest prosta – oczywiście!

Wewnątrz jajek kryje się cała skarbnica witamin, w tym D, K, A i E. Zawarte w nich witaminy z grupy B mają nieoceniony wpływ na układ nerwowy, normalizując jego pracę. Dlatego jeżeli zależy Ci na dobrej koncentracji, postaw na jajka w diecie.

Czy jajka są zdrowe? Spożywając je, możesz cieszyć się całym spektrum makro i mikroelementów. Należą do nich fosfor, potas, sód, wapń, żelazo, a także cynk. Zawartość selenu wspomoże funkcjonowanie Twojego układu hormonalnego. Wśród białek, jakie znajdują się w jajkach, wyróżnić można m.in. konalbuminę, owoalbuminę czy owomucynę. Na liście możesz znaleźć ich aż 24!

Karotenoidy zawarte w jajkach, a zwłaszcza zeaksantyna i luteina, pozytywnie wpłyną na Twój wzrok, budując barwnik żółty siatkówki, i zapobiegną zwyrodnieniu plamki żółtej odpowiedzialnej za widzenie centralne i rozpoznawanie kształtów.

 

Jajka w diecie: wykorzystaj je, aby schudnąć

Może zaskoczy cię ta informacja, ale jajka mogą bezpośrednio przyczynić się do optymalizacji Twoich starań o wymarzoną sylwetkę. Zastanawiasz się, jak to możliwe? Otóż produkt ten obfituje w białka i tłuszcze, czyli dwa makroskładniki, które dają długotrwałe uczucie sytości.

Stawiając na jajka w diecie, masz szansę na zmniejszenie uczucia łaknienia między posiłkami, a także wyzbycia się nawyku podjadania. Zamiast owsianki na wodzie (a co gorsza — z dodatkiem słodzonego jogurtu), spróbuj jajecznicy nawet w jej podstawowej wersji. Długotrwałe uczucie sytości gwarantowane! Dlatego zamiast głowić się nad tym, czy jajka są zdrowe, lepiej zacznij je jeść już dziś!

 

Źródło: EnvatoElements / Autor: Irrin

 

Czy jajka są zdrowe? Strefa Przemian odpowiada!

Wiesz już, jakie zalety mają jajka i czy warto włączyć je do codziennej diety, ale nie do końca radzisz sobie z układaniem zbilansowanego jadłospisu? A może Twój największy problem to brak dobrze opracowanego treningu, który zoptymalizowałby Twoje starania o niższą wagę? 

Jeśli odpowiedziałeś twierdząco na któreś z powyższych pytań, zapraszamy do kontaktu pod adresem: kontakt@strefaprzemian.pl lub poprzez formularz kontaktowy znajdujący się na naszej stronie. Chętnie rozwiejemy Twoje wątpliwości, a także podpowiemy Ci, jak komponować posiłki, aby były nie tylko pożywne, ale również smaczne.

Zapisz się do naszego newslettera już dziś, a w odpowiedzi otrzymasz dostęp do przykładowego jadłospisu na cały tydzień. Zainspiruj się naszymi pomysłami i wdrażaj nowe rozwiązania do swojego codziennego menu. A jeżeli nadal będzie brakowało Ci pomysłów na pożywne dania, zapoznaj się z naszymi e-bookami wypełnionymi po brzegi ciekawymi i zdrowymi przepisami.

Lubisz oglądać filmy w serwisie YouTube? To świetnie! Tak się składa, że materiał o tym, czy jajka są zdrowe, dostępny jest na naszym kanale w formie wideo. Zapraszamy na krótki seans:

https://www.youtube.com/watch?v=mkcP_mki9GE

Zespół Strefa Przemian

 

Badania:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22037012/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0026049504000708

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23021013/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24079288/

Następne artykuły

To też Cię może zainteresować, sprawdź!

Powiązane produkty

Tutaj znajdują się produkty, które mogą pasować do rzeczy, którą właśnie oglądasz. Stwórz swój zestaw!

Pomogliśmy już tysiącom osób.
Dołącz do Strefy Przemian i zacznij swoją metamorfozę!!